binali
04-06-2009, 21:20
Sevgili Arkadaşlar; İnternet'te gezinirken 11 sene önce ki ÖSS sınavları ile ilgili köşe yazısı yazan Melih AŞIK Bey'in bu yazısı dikkatimi çekti.aradan 11 sene geçmesine rağmen imtahan düzeni aynı.Artık yorum yapmaya gerek yok....
Eğitim dediğin...
Melih AŞIK
http://www.milliyet.com.tr/1998/02/18/
ÖSS sınavlarına az kaldı. Şu sıralarda lise son sınıf öğrencileri harıl harıl dersçalışmakta... Bir okurumuz ise çocuğunun ders çalışmadığından şikayetçi... Geçenlerde bilgisayarla oynadığını görünce sormuş:
- Hayrola oğlum dersleri bıraktın mı?
- Yooo.
- Eee niye çalışmıyorsun?
- Şunları sen olsan çalışır mısın baba?..
Babası oğlunun ders çalıştığı Sosyal Bilimler kitabına eğilip bakmış. Sonra eline alıpkarıştırmış.. Çocuklara bilgi diye yutturulanlar yenir yutulur gibi değil.. Ömür boyu işeyaramayacak ne kadar gereksiz bilgi varsa ders diye kitaba doldurulmuş. Mesela:
- Sami soyundan olan Akkadlar Kral Sargon'un komutasında bütün Sümer'i ele geçirerek ilk merkezi devleti gerçekleştirdiler...
- Elam'lar Orta Asya'dan gelip Karun ırmağı çevresine yerleşmişler, diğer şehir devletleriyle sürekli mücadele etmişler ve onlardan etkilenmişler.
- Pers imparatoru Dara, imparatorluğunu Satrap'lık adı verilen eyaletlerebölmüştü. Her satraplığın başında hükümdarın seçtiği bir satrap bulunurdu.
- Türgişler Onokların doğu kolundandır. Göktürklere karşı Kırgızlar ve Çinlilerlebağlaşma kurmak istemişlerse de Vezir Tonyukuk'a yenilerek Göktürk egemenliğinikabul etmişlerdir.
Kitabın coğrafya bölümü de böylesi zengin bilgiler dolu! Kitap 1996'da yazılmış, amaverilen istatistik tabloları 1986 - 1987 istatistik yıllığından alınma... Sorular da laf olsun torba dolsun cinsinden... Mesela:
- Akdeniz bölgesi zeytin ve üzüm yetiştirmeye müsait olduğu halde neden bu bölgede zeytincilik ve bağcılık gelişmemiş?..
- Karadeniz'de çok mısır yetiştiği halde neden mısır bölge ticaretinde az rol oynar?..
- Güneydoğu Asya'da pirinç tarımı neden buğday tarımından fazladır?. vs..
Okurumuz bu örnekleri sıralayıp dedi ki:
- Çocuklar işte bu dayanıksız ve yararsız bilgileri kelime kelime öğrenmek zorunda. Bunlardan sınava girecek, ertesi gün bütün öğrendiklerini unutacaklar. Bu bilgileri taşımak, kafayı çöplük halinde tutmaktan farksız.
Ve ekledi:
- Eğitim bizde adeta çocukları cahil bırakmaya, onları okumaktan soğutmaya programlanmış. Düşünmeyen, tartışmayan, sadece boş şeyler ezberleyen ve en verimli yaşları hiçbirşey öğrenmeden tüketen yaratıklar yetiştiriyoruz. Ve bu hayati sorun bir türlü gündeme gelmiyor...
Eğitim dediğin...
Melih AŞIK
http://www.milliyet.com.tr/1998/02/18/
ÖSS sınavlarına az kaldı. Şu sıralarda lise son sınıf öğrencileri harıl harıl dersçalışmakta... Bir okurumuz ise çocuğunun ders çalışmadığından şikayetçi... Geçenlerde bilgisayarla oynadığını görünce sormuş:
- Hayrola oğlum dersleri bıraktın mı?
- Yooo.
- Eee niye çalışmıyorsun?
- Şunları sen olsan çalışır mısın baba?..
Babası oğlunun ders çalıştığı Sosyal Bilimler kitabına eğilip bakmış. Sonra eline alıpkarıştırmış.. Çocuklara bilgi diye yutturulanlar yenir yutulur gibi değil.. Ömür boyu işeyaramayacak ne kadar gereksiz bilgi varsa ders diye kitaba doldurulmuş. Mesela:
- Sami soyundan olan Akkadlar Kral Sargon'un komutasında bütün Sümer'i ele geçirerek ilk merkezi devleti gerçekleştirdiler...
- Elam'lar Orta Asya'dan gelip Karun ırmağı çevresine yerleşmişler, diğer şehir devletleriyle sürekli mücadele etmişler ve onlardan etkilenmişler.
- Pers imparatoru Dara, imparatorluğunu Satrap'lık adı verilen eyaletlerebölmüştü. Her satraplığın başında hükümdarın seçtiği bir satrap bulunurdu.
- Türgişler Onokların doğu kolundandır. Göktürklere karşı Kırgızlar ve Çinlilerlebağlaşma kurmak istemişlerse de Vezir Tonyukuk'a yenilerek Göktürk egemenliğinikabul etmişlerdir.
Kitabın coğrafya bölümü de böylesi zengin bilgiler dolu! Kitap 1996'da yazılmış, amaverilen istatistik tabloları 1986 - 1987 istatistik yıllığından alınma... Sorular da laf olsun torba dolsun cinsinden... Mesela:
- Akdeniz bölgesi zeytin ve üzüm yetiştirmeye müsait olduğu halde neden bu bölgede zeytincilik ve bağcılık gelişmemiş?..
- Karadeniz'de çok mısır yetiştiği halde neden mısır bölge ticaretinde az rol oynar?..
- Güneydoğu Asya'da pirinç tarımı neden buğday tarımından fazladır?. vs..
Okurumuz bu örnekleri sıralayıp dedi ki:
- Çocuklar işte bu dayanıksız ve yararsız bilgileri kelime kelime öğrenmek zorunda. Bunlardan sınava girecek, ertesi gün bütün öğrendiklerini unutacaklar. Bu bilgileri taşımak, kafayı çöplük halinde tutmaktan farksız.
Ve ekledi:
- Eğitim bizde adeta çocukları cahil bırakmaya, onları okumaktan soğutmaya programlanmış. Düşünmeyen, tartışmayan, sadece boş şeyler ezberleyen ve en verimli yaşları hiçbirşey öğrenmeden tüketen yaratıklar yetiştiriyoruz. Ve bu hayati sorun bir türlü gündeme gelmiyor...