29-03-2007, 18:10 | #1 |
Administrators
Üyelik tarihi: Oca 2007
Bulunduğu yer: Malatya
Mesajlar: 4.804
Teşekkürleriniz: 0
139 Mesajına 245 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 10 |
Reklam Alanı
GÜREŞ ÖĞRETİM YÖNTEMLERİ = o ns = /> Ömer GÜRSOY-Güreş Öğretim görevlisi –Niğde 1996 GÜREŞ ÖĞRETiM YÖNTEMLERi l.Tekniğin Öğretimi: Bir güreşçinin başarılı olabilmesi için iyi bir tekniğe sahip olması gerekir. Gerek teknik, gerek taktik günümüzde en çok sözü edilen çalışma metodlarmdandır. Serbest güreşte teknik, öteki spor dallarında da olduğu gibi metodlu, bilinçli ve sürekli olarak çalışmakla elde edilir. Her türlü hücum ve savunme tekniği eşli çalışma yanında uzun süre mankenlerle tekrar edip hareketlerin akıcı ve otomatik hale gelmesiyle öğrenilir. Motorik hareketler ancak uzun alıştırmalarla elde edilir. Kısa süreler içinde veya yalnız teorik olarak vermekle öğretilmemelidir. Alıştırmaların otomatikleşmeden müsabaka içinde uygulanması bir rastlantı özelliğinden öteye gitmez. Çalışma saatleride bir hücum ve savunma tekniği en az yüz kez mankenlerle yapılmalıdır. Böyle çok tekrar eşli çalışma ile mümkün değildir. Çünkü yüklenme sırasında eşlerde ağrı belirdiğinde tekniğin tam ve sürekli tekrarı etkili olmaz. Dolayısıyla sinir sistemi ile kaslardaki uyum sağlanmayıp otomatikleşme mümkün olmaz. (<SUP>19</SUP>) 2- Öğretim ve antreman yönetiminde didaktik prensipler: Eğitim ve öğretimde didaktik prensipler çift yönlü pedagojik yöntem olup, çok yönlü fiziksel hazırlıkta güreşçinin üst düzeye ulaşmasını amaçlar. Hazırlık döneminin ilk etaplarında çalışmalar öğretime yönelikk olup, daha sonraki etaplarda ise antremana yöneliktir. Yapılan her iki çalışmada da öğretim ve antreman mevcut olup, aralarında sıkı bir kaynaşma sağlanır. 3- Didaktik Prensiplerin Öğretim Sürecindeki Yeri: Genel ve özel güç geliştirme, teknik-taktik, psikolojik ve fizyolojik çalışmalarla çok yönlülük geliştirmede uzun vadeli bir çalışma, sporcu ve antrenör için çözümlenmesi güç olan problemlerden biridir. Kısa süreli çalışmaların ömrü kısa olup, basanlar da kısa dönemde verimsiz kalırlar. Öğretimin, eğitim ve öğretim yönü olarak didaktik prensiplere uyulmasında yarar vardır. Öğretimin bilinçli ve aktif, yardımcı vasıtalarla düzgün ve uzun zaman koruyabilme niteliği taşımalıdır. 4- Öğretime bilinçli ve aktif olarak katılma: Çalışmalarda tekniklerin bilinçli ve aktif olarak uygulanıp öğretilmesi, güreş esnasında sporcunun spor R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section2> seviyesini arttırır. Antrenör bu konuda antremanlarla bireysel olarak durmalıdır. Daha sonraki çalışmalarda öğrendiklerini bilgilerin pekiştirilerek çalışma hevesini ve kondisyon durumunu artırıp, üst düzeyde bir sporcu olarak yetişmesi için Ön hazırlıkları yapmış olurlar. (<SUP>2</SUP>°) Öğretime bilinçli ve aktif olarak katılma prensiplerine sadık olan sporcuya her zaman bu tür çalışmalar bilinçli olarak organize edilmelidir. Amaca yönelik teknik-taktik çalışmaların öğretimi ve pekiştirilmesi de bireysel uğraşlarla gerçekleştirilmelidir. Antrenör, verilen herhangi bir özel hareketin (Örneğin: ayaktan köprüye düşme) önceden yapılmasını, salto ve supleks atışlarında köprünün temel hareket olduğunu izah ederse, sporcunun çalışma hevesi de değişir. Antremanlara daha aktif bir şekilde katılma isteği gösterir. Herhangi bir teknik, kontro hücum veya savunmanın ne amaçla yapıldığını ve ne zaman temel sistemde uygulanması gerektiği açıklanırsa, katılım arzusu nispeten artar. Öğretimde bir veya daha fazla tekniğin taktikte birleştirilerek savunma ya da kontra hücum kombinasyonlarının en uygun bir anda tatbik edilmesi üzerinde duyarlı olunmalıdır. Sporcular çalışma ve müsabaka esnasında kendi basan ve hatalarını görüp, inceleme alışkanlığı kazanmalıdırlar. Bu dönem güreşte teknik-taktiğin bilinçli ve aktif olarak antreman süreci içinde çalışan sporcularda, üst düzeyde bir sporcu olarak yetişmeerinde önemli bir dönüm noktası olarak değerlendirilir. 5- Öğretimde yabancı vasıtalar: Güreş öğretiminde çeşitli şekillerde açıklık getirmenin yararı büyüktür. Bu güreşçide verilen teknik veya çalışma sistemi hakkında yardımcı vasıtalarla açıklık getirilir. Öğretimde genel yardımcı vasıtalar şunlardır: filmler, şekiller, slaytlar ve üst düzeydeki güreşçilerin antreman veya müsabakalarını canlı veya banttan seyretmedir. a) Uygulamada herhangi bir tekniği göstermek amacıyla tecrübesi az olan güreşçiler yanında büyük ilgi ile izlenir. Güreşte teknik ve kontra tekniklerde, hareketler o kadar çabuk geçer ki, bunu durarak veya ağır çekimle göstermek imkansızdır. Her zaman gösterme metodu sözlü açıklamayla bağlanarak yaş seviyelerine göre en küçük detaylarına kadar inilir. ,<SUB>v</SUB> b) Yardımcı Vasıtalar: Öğretimde önemli aşama olarak resim fotoğrafik şekiller, sinamograflar, video bantlar vs. yer alır. Öğretimde bazı tekniklerin özel tutuşları (köprüde rakibi tutma) kontra hücumlarda bazı özel duruşlar vb. resimler vasıtasıyla canlandırılırlar. Herhangi R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section3> bir tekniğin veya güreşçinin hareketlerini önceden video banda alarak bazı durumları ağır çekimle gösterme güreşçilere büyük yarar sağlar. c) Üst düzeydeki güreşçilerin antreman ve müsabakalarının seyretme ant-reman ve müsabaka seyretme küçükler arasında büyük ilgi uyandırır. Seyredilen antreman veya müsabakada en alakalı karşılaşma kaba taslakda analiz edilerek bazı esas teknik-taktikler üzerinde durularak incelenir. Yapılan gözlemlerde çocukların en fazla ilgisini çeken sorulan tatmin edici bir şekilde cevaplandırılıp, bazı tekniklerin özellikleri izah edilir. 6- Öğretimde Sistemlik ve Sebatlık: Güreş teknikleri çok değişik varyasyonlarda olup, savunmalar ve kontra hareketleri içermektedir. Bunların benimsenmesi ancak kati bir sistemlilik ve sebatla gerçekleştirilir. Teknikler kuruluş tarzlarına göre iki gruba ayrılırlar. a) Elementleri kolay icra edilen teknikler, Basit Teknikler b) Bir veya birkaç elementten kombine edilen teknikler - Bileşik Teknikler. Bileşik oyunların öğrenilmesine geçmeden önce çocuklarda bazı motorik özelliklerin geliştirilmesi, tekniklerin uygulanmasını ve tekniklerin öğrenimini kolaylaştırır. Salto, çangal salto, suples, yan suples vs. gibi teknikleri öğrenmeye geçmeden önce hareketlilik, elâstikilik ve önemli bölgelerdeki kas grupları geliştirilmelidir. Ön hazırlık olarak özel hareketler (eşli ve eşsiz ayakta köprüye düşüşler, dönüşler, manket atma vs.) yapılır, sonunda esas tekniklere geçilir. Bastırarak vurgulamak gerekirse; uygulaması güç olan tekniklere ancak çok yönlü fiziksel gücün arttırılmasından sonra geçilmelidir, aksi taktirde gösterilen tekniklerde amaca uygun bir çalışma kaydedilmez, bilâkis sık rastlanan sakatlıklara neden olabilir. Öğretimde sistemlilik, güreş çalışmalarının bir sistem dahilinde plânlı ve programlı bir şekilde cimnastik hareketleri ve genel kütlür - fizik hareketleri seçilerek sebatlı bir şekilde çalışılmalıdır. Teknik öğretiminde aynı plân ve program dahilinde gerçekleştirirken bilinenden bilinmeyene, basitten kom-binatif çalışmalara, kolaydan zora geçiş yapılır. Tekniklerin ve kontra hareketlerin öğretiminde genellikle tüme varım ve tümden gelini yöntemleri uygulanır. Güreşte tecrübesi az olan vasat güreşçiler için verilen teknikler icraasmda güçlük karşılaşmayacak teknikler, güçlük ve antreman kapsamı her antreman için değişkendir. Antremanlı kişi yüksek antreman yüklenmelerini kolaylıkla kabul edip severek hazmedebilir. Öğretimde seçilen konular hazırh ve yaş se- R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section4> viyelerine göre ilgisizlik uyandıracak kadar basitleştirilmemelidir. Bilakis ira de ile zorluklan yenerek önemli sonuçlara ulaşma alışkanlığı meydana ge tirilmelidir. Öğretimde elverişliliğin pratik olarak uygulaması iştirak edenlerin yaş seviyelerinin klâs, kilo ve güçleri bir seviyede olmalıdır. *" Spor pedagogu teknik öğretiminde birçok incelikleri bilmelidir. Öğ rencilerine salto ve suples atışlanna geçmeden önce güreşçilerininin boyun adalelerinin gelişmesini sağlayıcı alıştırmalar seçilir. Ayaklann diz böl gesinde bükülmemesi vücudun bir yay şeklinin almasına dikkat edilerek, eş siz, mankenli ve daha sonra eşli çalışmalarla salto ve suples atışlanna ge- çireler çalışmalar gerçekleştirilir. 7- Benimsenen teknik alışkanlığı uzun zaman koruyabilme: Mo-torsal özelliklerin çalışılarak geliştirilmesi güreşte önemli bir yer tutmaktadır. Genellikle güreşçinin öğrendiği her hareketin pekiştirilmesinde defalarca tek-rarlıyarak alışkanlık haline getirilmesi gerekmektedir. Güreşçi motorsal özelliklerini geliştirerek taktik üzere verilen herhangi bir tekniği serbest ve ayrıntılı bir şekilde uygulayarak uzun müddet koruma alışkanlığı meydana getirilmelidir. Eğer güreşçi teknikleri doğru olarak benimsemişse, yapılan hareketler ekonomik, bilinçli ve rasyonel bir şekilde güreşte hareketli ve berecikli olarak uygulayabilir. Pekiştirilen genel ve özel fizik hazırlığı tekniklerde müsbet etkisi artarak alışkanlıklar uzun zaman korunabilir. Pekiştirilen teknikler yalnız defalarca uygulamak değil, teknikler çeşitli taktik varyasyonlara göre çeşitli şartlarda uygulanmalıdır. Tekrar yoluyla alışkanlığın meydana getirilmesi değişik şartlarda aynı hareketlere yeni yeni elemenler ilâve edilerek bilgi ve teknik düzeyi artınlır. Öğrenilen her tekniğin varyasyonları karşı taraftan gösterilen tepkinin savunma ve kontra hücumlarına göre kombine hareketlerle becerekli yapılan hareketler alışkanlık halini alırlar. 8- İntikal (Kavrama) Prensibi: Her antreman bir önceki antremanın temellerine dayanarak bilinçli bir program uygulanmalıdır. Güreşçinin çalışma stili metodik ve pedagojik esaslara dayanarak uzun vadeli çalışmaya yöneliktir. Çetişli dönemlerde değişik yaş gruplarında ve ayn ayrı antrenörler tarafından çalıştırılmaları hatalıdır. Bu tür çalışmalar kişinin elde ettiği bazı özellikleri geliştireceği yerde ya ulaşılanın temelinde başlar, veyaput ta bu karakterleri gözden kaçırarak ilgisi olmayan yönlerde çalışmalarını boşa harcamış olur. Bazı spor otoritelerine göre bu tutum tamamıyla hatalı bir uygulama olarak değerlendirilir. B öylelikle! spor düzeyini zirvelere ulaştıracağı R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section5> yerde yeni baştan başlar. Hatta üst düzeydeki milli güreşçiye dahi çalışmalarda hataları kısa bir süre içerisinde telafi edeceği yerde alakası olmayan lüzumsuz çalışmalar yaptırılır. 9- Güreşte tekniklerin öğretim ve pekiştirme süreci: Spor pedagogu teknik Öğretim ve pekiştirme döneminde ayrıntılarıyla güreşçinin motorsal özelliklerini öz önünde bulundurarak uygun yöntemlerden yararlanarak teknik öğretimine geçer. Güreşçinin yaş hususiyetine spor düzeyine ve tekniğin yapısına göre tümevarım ve tümdengelim yöntemleri uygulanır. Tekniklerin öğretiminde genellikle oyun özellikleri göz önünde bulundurulur. Sporcunun günlük ya-şatısında sık rastlanan hareketlerden oluşan basit kuruluşlu tekniklerde korunma refleks ve reaksiyonlar yaratılmadan öğretilmeleri sakıncalıdır. Öncelikle buna benzer eşli yardımcı hareketler benimsenip, geliştirildikten sonra gerçek öğretimde uygulamaya geçilir. Öğretim bir çok safhalara bölünerek teknikler öğretilir. Aşağıda verilen maddeler gereğince öğretimin tasarlanması sporcuların belleyiş kabiliyetlerini arttırıp, antrenörün çalışma gücünde büyük alternatifler meydana getirilir. 1) Tekniklerin tam olarak isimlendirilmesi. 2) Hakiki teknik öğretiminden önce ön hazırlık olarak benzeri hareketlerin yapılması. 3) Teknik hakkında kısa bilgilerin verilmesi. (Özellikleri ve hangi güreşçi tarafından en iyi şekilde uygulandığı) 4) Tekniğin ayrıntılı olarak bazı Özellikleri ve çift yönlü uygulaması 5) Tekniğin zihinsel uygulaması 6) Tekniğin kısımlara ayrılarak çift yönlü pasif uygulaması. 7) Tekniğin tümüyle partnere (eşe) veya mankele çift yönlü uygulanması 8) Tekniğin mukavemetsiz ve mukavemeti arttırılarak uygulaması. - 9) Teknik hakkında bilgiler tamamlanıp, hataların düzeltilmesi. 10) Tekniğin çeşitli tutuşlarda taktik varyasyonları hareket esnasında bağ lanması <SUP>:</SUP> 11) Teknik varyasyonları mukavemetsiz manken ve partnere giderek artan mukavemetle hareket halinde uygulanması. 12) Teknik-Taktik kopleleri-bağlayarak teknikleri pekiştirme. 13) Öğrenilen tekniklerin şartlı, serbest ve müsabaka halinde pe-kiştirilmeleri. R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section6> 14) Teknikleri rakip güreşçilerin hareketlerine göre uygulama planını tertipleyip, gerçekleştirilme yeteneğine sahip olma. 15) En güç durumlarda bile verilen tekniğin hücum, savunma ve kontra hücumun geçerli silahı olarak değerlendirilip, uygulayabilme yeteneğine sahip olmadır. Her ne olursa olsun teknik öğretiminde yukarıda adı geçen sıra korunmaz. Hatta bir öğretim döneminde bile bu sırayı korumak mümkün değildir. Spor pedagogu teknik öğretiminde şanları hafifleterek veya ağırlaştırarak çalışma yöntemlerine çeşitli alıştırmalar takviye edebilir. Bu ancak değişik düzeyde görev verilecek rakibin durumuna göre savunma ve kontra hücumlar uygulanır. Teknik-Taktik açısını genişleterek rakip güreşçinin güreş karşılaşmaları çerçevesine sokularak tatbik edilebilir. Bu ancak üç yönteme göre gerçekleşir. Şartlı, serbest ve kontrol karşılaşmalarıdır. 1) Şartlı karşılaşma: Genellikle antrenörün vermiş olduğu göreve taktik varyasyonlara göre hareket edilir. Bu tür çalışmalarda teknik ve taktik önceden belirlenir. Görev yalnız teknik-taktik veya kombine karakteri taşır. Özellikle şartlı karşılaşmalar öğretim karşılaşmaları ile sıkı bir işbirliği sağlanarak tekniklerde bazı yeni elementler veya varyasyonlar öğretim veya pekiştirme amacıyla gerçek atış yapılmadan çalışmalar organize edilir. 2) Serbest karşılaşma: Karakter bakımından müsabakaya çok yakın olup, güreşçinin veya antrenörün özel planına göre uygulanır. Antrenör karşılaşmada tekniklerin sayısını arttırır. Yüksek veya temposu düşük olup, ayrı tatbikler veya savunma varyasyonlarının tatbikinde kurallarda bazı değişmeler yaparak devrelerin sürelerini uzatma, dinlenme sürelerini kısaltma vs. koşullar planlaştınlır. Müsabaka karşılaşması, müsabaka havası içerisinde yapılıp, güreşçi için son hazırlık sınavıdır. Genellikle bu çalışmalara kontrol karşılaşmaları kapsamına alır. 3) Kontrol karşılaşması: Bu müsabaka yöntemi ancak güreşçinin müsabaka öncesi hazırlık durumun ve takım seçmeleri için yapılan kontrol karşılaşmalarıdır. Çok yönlü güreş tekniği meydana getirilmesi şarttır. Dolayısıyla her şeyden önce hareketler kısımlara bölünerek öğretilmelidir. Bundan sonra ise genel ve özel hareketlerle belirli bir tekniğe geçmeden önce ön hazırlıklar kompleleri seçebilmektir. Özellikle seçilen alıştırmalar o tekniği icra edecek kas grubuna relatif kuvvet geliştirerek dayanıklılığı geliştirme, özel hareketler koordinasyon ve geniş çapta çalışabilen eklemleri angaje edebilmektir. Şimdiki haliyle kullanılan melodik formasyonun isim olarak adlandırılması önemli olmayıp, öğretim ve benimsetme yönünde başarılı bir şe- R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section7> Mide sonuçlandırılabilir. Sovyet güreş uzmanı V. Y. Sumolin'e göre güreşçi alıştırmaları dört yönteme göre yapılmalıdır. 1- Standart Yöntem 2- Değişken Yöntem 3- Kontrol Yöntem 4- Müsabaka Yöntem 1) Standart Yöntem (Tek örnek üzere - numune) Çalışma şartlan değişmez. Güreş Öyle bir spordur ki, teknik-taktik pozisyonları aynen tekrarlanması. Bu yöntem daha doğru olarak analojik (benzer) olarak kabul etmekte yarar vardır. 2) Değişken Yöntem Bu yöntemde antreman şartları değişkendir. Bu genellikle tüm metodik tutumlar partnere göre gösterilen mukavemete ve tekniklerin durumuna göre değişir. 3) Kontrol Yöntem Spor formunu yoklamak için çeşitli testlerle güreşçinin (psikolojik, fiziksel, fizyolojik ve fonksiyonel) durumu tesbit edilir. 4) Müsabaka Yöntemi Müsabaka anı için temel ve özel kuvvetin, performansın en süt düzeyde olması amaca yönelik çalışır. Hareketlerin benimsenip, pekiştirilerek taktiğin çağımızda en geçerli silah olarak kullanıldığı antrenöre düşen önemli görevlerden biridir. Güreşçi antreman yüklenmelerini tayin eden araç ve ayrıntılı bilgilerle modernleşmiş bîr çalışma kapasitesine sahip olmalıdır. Buna ancak çeşitli yöntemlerle ulaşılır. Hareketlerin öğretim ve pekiştirmede uygulanan metodik usülleJriunlaKiır. /. Yöntem: Taktik araçlar teknik öğretiminde benzeri birçok özel hareketlerle motorsa! özellikler geliştirilerek ön hazırlık yapılır. 2. Yöntem: Mukavemeti değiştirerek öğretim esnasında partner önce hiç mukavemet göstermez. Tedrici bir şekilde benimsenen teknik, mukavemet arttırılarak uygulanır. 3. Yöntem; Partner değiştirilerek boy* kilo, stil yönünden değişik eş seçilerek uygulanan teknikler. 4. Yöntem: Karşılaşma deriştirerek, amaca göre şartlı serbest ve müsabaka karşılaşmaları değiştirilerek yapılan çalışmalar. 5. Yöntem: Tempo değiştirerek özel dayanıklılığı, kuvvette çabukluk, müsabakaya yakın bir tempo ile uygulanmalıdır. R PAGE-BREAK-BEFORE: always; mso-break-: section-break" clear=all> =Section8> 6. Yöntem: Şartlı rakip spor pedagogunun hazırlamış olduğu teknik-taktik amaçla karşılaşacağı rakibin stiline göre çalışmaların hazırlanmasıdır. Taktik manken olacak güreşçi rakibin maniyer, hareket, savunma, teknik-taktik stiline göre hazırlanır. Bir nevi model antremanıdır. 7. Yöntem: Görüşü hudutlayarak motorsal reaksiyonlarını tamamlayıcı doku ve denge analizatörlerini geliştirmek için görüşü hudutlayarak kontrol edilir. 8. Yöntem: Destekleme yoluyla spor pedagogu güreşçinin uyguladığı teknik harekette eliyle tutuşlar ve hareketlerde bastırarak, iterek, çekerek veya sinyal vasıtasıyla desteklemektedir. 9. Yöntem: Analitik uygulama ile teknik oyun kısımlara bölünerek kuruluş tarzını daha belirtili bir şekilde vurgulayıp, benimsetebilmek için uygulanır. 10. Yöntem: Tekniğin detaylarıyla yalnız bazı kısımların icra edilmesidir. Örneğin ayaklara girişte yalnız tutuş ani veya kafa kolda tutuştan sonra kalçanın çıkarılması vs. anlar belirtilerek vurgulanır. 11. Yöntem: Pozisyon yolu ile. Teknik hareketsiz durumdan belirli bir pozisyondan veya tutuşla başlar. Antrenör bazen karşılaşmayı durdurarak güreşçilerin belirli bir pozisyondan başlamalarını arzederek hatalarının kendileri tarafından keşfedilmelerini görev olarak verebilir. 12. Yöntem: Sentez (bileşim) yoluyla teknik hareketin tümüyle hiç kısımlara bölmeden uygulanmasıdır. 13. Yöntem: Ağır çekimle uygulama teknikler. Ağır çekimle icra edilerek oyunun tüm detaylarıyla tüm özelliklerini ve önemli elementlerini vu |
Reklam Alanı |
Popüler Sitelerde Paylaş |
Etiketler |
güreş, yöntemleri, Öğretim |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Sporda Öğretim Yöntemleri (Sunu) | webkerem | Beden Eğitimi ve Spor | 0 | 07-10-2010 18:09 |
Güreş öğretim yöntemleri | hardwrestler27 | Güreş | 5 | 03-09-2010 02:01 |
Özel Öğretim Yöntemleri (Planlar) | webmaster | Yeni Müfredat | 5 | 27-01-2009 03:21 |
Özel Öğretim Yöntemleri | webmaster | Eğitim Bilimleri | 9 | 11-12-2008 18:30 |
özel öğretim yöntemleri | gknvt4 | İstek Bölümü | 2 | 11-06-2008 16:03 |
Reklam Alanı |