05-04-2007, 12:09 | #1 |
Administrators
Üyelik tarihi: Oca 2007
Bulunduğu yer: Malatya
Mesajlar: 4.804
Teşekkürleriniz: 0
139 Mesajına 245 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 10 |
Reklam Alanı
Rehberliğin dayandığı temeller A) PSİKOLOJİK TEMELLER B) SOSYOLOJİK TEMELLER olmak üzere iki başlık allında toplanmaktadır. A) REHBERLİĞİN PSİKOLOJİK TEMELLERİ: Rehberliğin konusu bireydir. Rehberlik hizmetleri bireye yönelik hizmetlerden oluşmaktadır. Bu özelliği bakımından Rehberliğin iki temelinde bîrini konusu insan olan psikoloji bilimi oluşturmaktadır. Psikoloji bilimi, en genel tanımıyla; insan davranışları inceleyen bir bilimdir. Psikoloji insanın duygu, düşünce ve davranışları ile ilgili bilgileri ortaya koyarak Rehberlik hizmetlerinin uygulanmasında önemli bir yer tutmaktadır. Psikoloji biliminin ortaya koyduğu. Bireysel farklılıklar öğrenme, algı, cinsel gelişim, kişilik gelişimi, yeteneklerinin gelişimi, ilgilerinin gelişimi ve benlik gelişimi gibi konulardaki bilgiler Rehberliğin psikolojik temellerini oluşturmakladır. Her bireyin doğuştan getirdiği birtakım kalıtımsal özellikler vardır. Bu özellikler içinde yaşanılan çevrenin izin verdiği ölçüde bireyin yaşamında kendini gösterebilmektedir. Bireyin doğuştan getirdiği bu özelliklerinin yaşamında ortaya konulabilmesini belirleyen çevresel şartların düzenlemesi ya da göz önüne alınarak ortaya çıkarılması noktasında psikoloji verileri Rehberlik hizmetlerinin en önemli dayanak noktasını oluşturmaktadır. Rehberliğin psikolojik temellerine değinirken önemli bazı noktaların açıklanması gerekmekledir. Bunlar; 1. Her birey birinden farklıdır : Bireysel ayrılıklarda denilebilen bu özellik, aynı ana babadan ve aynı çevrede büyüyen bireylerin dahi birçok yönden birbirlerinden farklı olabilecekleri ve hiçbir şekilde birbirlerinin aynısı olamayacağını ifade etmektedir. Doğuştan getirilen potansiyellerin (kalıtımsal gücün) aynı olması mümkün değildir. Zeka, ilgi, yetenek, vb. psikolojik özellikler açısından bireyler farklılıklar göstermekte ve toplumda normal bir dağılım göstermektedirler. Rehberlik hizmetlerinin programlanması ve yürütülmesi sırasında bu durum göz önüne alınmalıdır. Bireylerin doğuştan getirilen özelliklerinin ortaya çıkmadan atıl durumda kalmasını önleyecek Rehberlik hizmetleri oluşturulmalıdır, ya da doğuştan zayıf birtakım özelliklerinde tamamen ortadan kalkmasını önleyecek programların oluşturulması gerekmekledir. Rehberlik programlarının bu konuda dikkat edeceği en önemli nokta; bireysel farklılıklar köreltmemek hatta onların ortaya çıkmasını kolaylaştırmaktır. 2. Her birey kendi içinde psikolojik özellikler açısından farklılıklar gösterir: Birey yaşamları boyunca Psikolojik özellikleri açısından aynı düzeyde başarı göstermeyebilirler. Bu durumda insanların birbirlerilerinden farklı olabileceği gibi kendilerinin sahip oldukları çeşitli özellikler bakımından da farklılıklara sahip olabileceklerini ortaya koyuyor. Örneğin: Bir birey zeki olarak tanımlamakta. Bu birey zekasını matematik alanında ortaya koyduğu kadar sosyal derslerde ortaya koymayabilir. Örnekle bahsedilen durum diğer bütün kişilik özellikleri için söz konusu olabilmektedir. Rehberlik hizmetlerinin yürütülmesinde bireyin kendi içerisindeki bu farklılıklarında dikkate alınması büyük Önem taşımakladır. 3.Kişilik özellikleri ve Öğrenme Süreci: Kişilik; bireyin doğuştan getirdiği kalıtımsal özellikler, geçmiş yaşantıları ve çevresel faktörlerin etkisi altında oluşmakladır. Rehberlik hizmetleri hitap edeceği grubun çevresel şartlarını, gelişim düzeylerini kişisel özelliklerini ve öğrenme durumlarını dikkate alarak hazırlanmalıdır. Bireysel farklar ve bireyin kendi içindeki özelliklerinin farklılığı öğrenme sürecini olumlu yada olumsuz etkileyebilmektedir. Bireylerin öğrenme süreci onların öğrenmeye hazır oluş düzeyleri, güdülenmeleri, ihtiyaçları ve sağladıkları doyum ile yakından ilgilidir. Rehberlik hizmetler tüm bu faktörleri göz önünde bulundurularak programlanmalıdır. B) REHBERLİĞİN SOSYOLOJİK TEMELLERİ İnsan sosyal bir varlıktır. Doğduğu andan itibaren bireyi kuşatan bir sosyal çevre vardır. Birey yaşam sürecini bu sosyal çevre içerisinde geçirir. Bireye sunulacak yardımlar bu sosyal çevresiyle dikkate almak zorundadır. Bu açıdan Rehberlik bireyi bir sosyal ilişkiler örüntüsü içinde ele alır. Okul öncesi ve okul döneminde birey sosyal çevresiyle uyumlu bir gelişim izlemek durumundadır. Bireyin sosyal çevresine uyumun engelleyen faktörlerin ortadan kaldırılmasında bir yardıma gereksinim duyabilmektedir. Özellikle hızlı değişen toplumlarda bireylerin topluma ve değişime uyum sağlama düzeyleri birçok faktör tarafından olumsuz bir şekilde etkilenmektedir. Bu olumsuz faktörler 1-Toplumsal yapının gittikçe karmaşık bir yapıya bürünmesi 2-Hızlı teknolojik gelişmeler ve bireyin izolasyonu 3-Aile yapısında meydana gelen değişmeler 4-Değişen iş hayatı ve Ekonomik gelişmeler Sunulacak olan rehberlik hizmetleri ve hazırlanacak olan programlar yukarıda sıralanan faktörleri göz önüne alarak bu faktörlerin birey üzerinde yaratacağı olumsuzlukları ortadan kaldıracak bir şekilde organize edilmelidir. Rehberlik hizmetleri bireyi iç ve dış dinamiklerin etkisinde olduğu gerçeği göz Önünde bulundurularak planlamalı ve yürütülmelidir. |
Reklam Alanı |
Popüler Sitelerde Paylaş |
Etiketler |
dayandiĞi, rehberlİĞİn, temeller |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
Seçenekler | |
Stil | |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
REHBERLİĞİN TARİHÇESİ | webmaster | Eğitim Bilimleri | 0 | 05-04-2007 12:15 |
REHBERLİĞİN DAYANDIĞI İLKELER | webmaster | Eğitim Bilimleri | 0 | 05-04-2007 12:10 |
REHBERLİĞİN GEREKLİ KILAN NEDENLER | webmaster | Eğitim Bilimleri | 0 | 05-04-2007 12:09 |
Reklam Alanı |