binali
16-11-2008, 22:21
cellSpacing=10 width="50%"
width="90%" >
Viraj Almak
Dönüşlerde Teknik
>
Derleyen: Cüneyt Kazokoglu
width=40 [/url]
width=45 [url="http://www.mtbtr.com/gezi_yayin/print.asp?kayitno=1053"] (http://www.mtbtr.com/gezi_yayin/yayin.asp?kayitno=1053#)
align=right>
SIZE=1
=text
Virajlar konusunda daha önce de birkaç satır yazmıştık. Haliyle bir dağ bisikletçisinin -hele de iniş esnasında- en fazla zevk aldığı ortam virajlı yollar. Fakat doğru teknik kullanılmadığı zaman virajların bayağı olumsuz etkileri var. Müsâbaka ortamında en fazla zaman kaybedilen yerlerden biri virajlar, her virajda frenlere asılmak haliyle fren yapmayan birinden bayağı geride kalmaya yol açıyor. Yanlış tekniğin bir olumsuz yani da virajlarda kontrolü sağlayamayıp ya arka tekerleğin yol tutuşunu kaybedip düşmek, ya da virajı alamayıp yoldan çıkmak.
Temel Bilgiler Virajlarda başarılı olmayı sağlayan önemli tekniklerden biri profesyonel yol bisikletinden gelen „basma tekniği“. Biraz çalışma ile bu tekniği öğrenmek ve virajlardan daha akıcı, hızlı ve güvenli, dolayısıyla daha zevk alarak geçmek mümkün. Basma tekniği, adından da anlaşılacağı gibi bisikletin virajda bayağı yana doğru bastırılmasından alıyor. Bu tekniğin üstünlüklerinden biri bisikletin ağırlık noktasını yere yaklaştırması, ön ve arka tekerlek üzerinde dengeli ağırlık dağılımı sağlaması ve viraj açısının değişmesi durumunda çabuk tepki vermeye imkân tanıması.
Bu tekniği çalışmak da çok kolay. Önce yol tutuşunun yüksek olduğu bir yer bulmak gerek, örneğin bir açık otopark. Çalışmanın yapılacağı saha 180°’lik bir dönüşün akıcı bir biçimde gerçekleştirilebileceği kadar büyük olmalı.
Ortalama bir hızda temel duruşta viraja yaklaşılıyor. Önemli olan, ki bu genel olarak daima virajlarda önemli, viraja girerken hızın virajda fren yapmayı gerektirmeyecek kadar düşürülmüş olması . Dıştaki pedal aşağıda duruyor. İçteki kol bisikleti yatırıyor, dışarıdaki kol sadece yön vermekte kullanılıyor. Bu konumda bütün vücut ağırlığı dıştaki pedala verilmiş durumda, içerideki ayak her an ters bir durumda yere basmaya hazır . Vücudun üst kısmı biraz öne eğik, popo selenin birkaç santim arkasında. Bu şekilde viraj geçildikten sonra viraj çıkışında bisiklet tekrar kaldırılıp hızlanıyor.
=siyah10 cellSpacing=1 cellPadding=1 >
http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z4.JPG (http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z4.JPG)
=beyaz_10 =#000000>
=siyah10 align=right> </TR>
Kâğıt üzerinde elbette birkaç satırda anlatılan bu olayı gerçekten yapmak yeni başlayanlar için o kadar kolay değil. Bu nedenle dikkat edilmesi gereken başka noktaları da hatırlatmak gerek.
>Virajlarda daima gidilecek yöne bakılacak, bu hiç unutulmaması gereken
width="50%" align=right>
align=right>
=text>
ve sadece bisiklet sporunda değil, örneğin ralli pilotlarının da daima hatırlarında tuttukları bir kural: Daima bakılan yere gidilir. dolayısıyla bisikletin önüne değil, ileriye, virajın çıkışına bakılmalı. Virajda viraj dışına bakarsanız oraya gidersiniz. Yani uzun lafın kısası, ideal çizgiyi gözlerimizle saptayıp bakışlarımızla takip etmek güvenli ve hızlı viraj geçişi için elzem.
Fren yapmayın! Viraj içlerinde fren yapmak hem bisikletin virajı almasını güçleştirir, hem de dengeyi bozabilir. Bu nedenle viraja gelmeden virajı fren yapmadan geçecek kadar düşürün hızınızı.
Üst vücutla virajda yüksek hız
Basma tekniği bir kenara, üst vücuda odaklanarak da virajdan bayağı hızlı geçmek mümkün. Virajda kayıp da sizi düşürmemesi için ön tekerleğin yol tutuşunun sağlam olması şart. Bu nedenle ön tekerleğin üzerine yeterli baskı vermek de şart. Bunun için de vücudun üst kısmı öne eğilmeli, popo selenin sadece biraz arkasına taşmalı. Bu durumda ağırlık noktası orta mil hizasında bulunuyor, aynakollar yere paraleller. Çok dar olmayan virajlarda yön değişikliği durumunda veya hızlı viraj değişiminde (S çizme) aynakolların yere paralel olması tercih ediliyor. Ayrıca yeni başlayanlar için de bu tekniği öğrenmek daha kolay.
cellSpacing=1 cellPadding=1 >
http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z2.JPG (http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z2.JPG)
=beyaz_10 =#000000>
=siyah10 align=right> </TR>
Burada da virajın iç tarafındaki kolla tekerleğe baskı uygulanıyor, dizler bisikletle birlikte viraj içine doğru çevriliyor ve kadroya yakın tutuluyorlar. Üst vücut hafif öne eğiliyor, popo çıkarılıyor. Zor virajlarda klâsik basma tekniği çoğu bisikletçi için daha kolay, bunu da ekleyelim.
cellSpacing=1 cellPadding=1 >
http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z3.JPG (http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z3.JPG)
=beyaz_10 =#000000>
=siyah10 align=right> </TR>
Doğru Yatış
Karşıdan çekilmiş fotoğrafta vücudun ve bisikletin ne derece eğri durduğu daha açık gözüküyor. Bu durumda devrilmemek için tekrar edelim, bakışların gidilecek yere, ileriye yönelmiş olmaları şart. Virajın iç tarafındaki kol bisikleti aşağı bastırıyor, bu sayede bisikletin eğimi vücudun eğiminden fazla olabiliyor. Bu konumda dışarıda kalan pedalı aşağıda tutmak bütün vücudu taşıması için gerekli. Frenlere dokunulmuyor ama âcil bir durum için bir parmak arka fren kolunda kalmalı. Bu durumda sıkça yapılan bir hata selenin virajın dışında kalan bacağa dayanması. Bu durumda sadece vücut viraja yatıyor, bisiklet yana yatma potansiyelini tam olarak kullanamıyor.
width="90%" >
Viraj Almak
Dönüşlerde Teknik
>
Derleyen: Cüneyt Kazokoglu
width=40 [/url]
width=45 [url="http://www.mtbtr.com/gezi_yayin/print.asp?kayitno=1053"] (http://www.mtbtr.com/gezi_yayin/yayin.asp?kayitno=1053#)
align=right>
SIZE=1
=text
Virajlar konusunda daha önce de birkaç satır yazmıştık. Haliyle bir dağ bisikletçisinin -hele de iniş esnasında- en fazla zevk aldığı ortam virajlı yollar. Fakat doğru teknik kullanılmadığı zaman virajların bayağı olumsuz etkileri var. Müsâbaka ortamında en fazla zaman kaybedilen yerlerden biri virajlar, her virajda frenlere asılmak haliyle fren yapmayan birinden bayağı geride kalmaya yol açıyor. Yanlış tekniğin bir olumsuz yani da virajlarda kontrolü sağlayamayıp ya arka tekerleğin yol tutuşunu kaybedip düşmek, ya da virajı alamayıp yoldan çıkmak.
Temel Bilgiler Virajlarda başarılı olmayı sağlayan önemli tekniklerden biri profesyonel yol bisikletinden gelen „basma tekniği“. Biraz çalışma ile bu tekniği öğrenmek ve virajlardan daha akıcı, hızlı ve güvenli, dolayısıyla daha zevk alarak geçmek mümkün. Basma tekniği, adından da anlaşılacağı gibi bisikletin virajda bayağı yana doğru bastırılmasından alıyor. Bu tekniğin üstünlüklerinden biri bisikletin ağırlık noktasını yere yaklaştırması, ön ve arka tekerlek üzerinde dengeli ağırlık dağılımı sağlaması ve viraj açısının değişmesi durumunda çabuk tepki vermeye imkân tanıması.
Bu tekniği çalışmak da çok kolay. Önce yol tutuşunun yüksek olduğu bir yer bulmak gerek, örneğin bir açık otopark. Çalışmanın yapılacağı saha 180°’lik bir dönüşün akıcı bir biçimde gerçekleştirilebileceği kadar büyük olmalı.
Ortalama bir hızda temel duruşta viraja yaklaşılıyor. Önemli olan, ki bu genel olarak daima virajlarda önemli, viraja girerken hızın virajda fren yapmayı gerektirmeyecek kadar düşürülmüş olması . Dıştaki pedal aşağıda duruyor. İçteki kol bisikleti yatırıyor, dışarıdaki kol sadece yön vermekte kullanılıyor. Bu konumda bütün vücut ağırlığı dıştaki pedala verilmiş durumda, içerideki ayak her an ters bir durumda yere basmaya hazır . Vücudun üst kısmı biraz öne eğik, popo selenin birkaç santim arkasında. Bu şekilde viraj geçildikten sonra viraj çıkışında bisiklet tekrar kaldırılıp hızlanıyor.
=siyah10 cellSpacing=1 cellPadding=1 >
http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z4.JPG (http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z4.JPG)
=beyaz_10 =#000000>
=siyah10 align=right> </TR>
Kâğıt üzerinde elbette birkaç satırda anlatılan bu olayı gerçekten yapmak yeni başlayanlar için o kadar kolay değil. Bu nedenle dikkat edilmesi gereken başka noktaları da hatırlatmak gerek.
>Virajlarda daima gidilecek yöne bakılacak, bu hiç unutulmaması gereken
width="50%" align=right>
align=right>
=text>
ve sadece bisiklet sporunda değil, örneğin ralli pilotlarının da daima hatırlarında tuttukları bir kural: Daima bakılan yere gidilir. dolayısıyla bisikletin önüne değil, ileriye, virajın çıkışına bakılmalı. Virajda viraj dışına bakarsanız oraya gidersiniz. Yani uzun lafın kısası, ideal çizgiyi gözlerimizle saptayıp bakışlarımızla takip etmek güvenli ve hızlı viraj geçişi için elzem.
Fren yapmayın! Viraj içlerinde fren yapmak hem bisikletin virajı almasını güçleştirir, hem de dengeyi bozabilir. Bu nedenle viraja gelmeden virajı fren yapmadan geçecek kadar düşürün hızınızı.
Üst vücutla virajda yüksek hız
Basma tekniği bir kenara, üst vücuda odaklanarak da virajdan bayağı hızlı geçmek mümkün. Virajda kayıp da sizi düşürmemesi için ön tekerleğin yol tutuşunun sağlam olması şart. Bu nedenle ön tekerleğin üzerine yeterli baskı vermek de şart. Bunun için de vücudun üst kısmı öne eğilmeli, popo selenin sadece biraz arkasına taşmalı. Bu durumda ağırlık noktası orta mil hizasında bulunuyor, aynakollar yere paraleller. Çok dar olmayan virajlarda yön değişikliği durumunda veya hızlı viraj değişiminde (S çizme) aynakolların yere paralel olması tercih ediliyor. Ayrıca yeni başlayanlar için de bu tekniği öğrenmek daha kolay.
cellSpacing=1 cellPadding=1 >
http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z2.JPG (http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z2.JPG)
=beyaz_10 =#000000>
=siyah10 align=right> </TR>
Burada da virajın iç tarafındaki kolla tekerleğe baskı uygulanıyor, dizler bisikletle birlikte viraj içine doğru çevriliyor ve kadroya yakın tutuluyorlar. Üst vücut hafif öne eğiliyor, popo çıkarılıyor. Zor virajlarda klâsik basma tekniği çoğu bisikletçi için daha kolay, bunu da ekleyelim.
cellSpacing=1 cellPadding=1 >
http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z3.JPG (http://www.mtbtr.com/uploads/1053Z3.JPG)
=beyaz_10 =#000000>
=siyah10 align=right> </TR>
Doğru Yatış
Karşıdan çekilmiş fotoğrafta vücudun ve bisikletin ne derece eğri durduğu daha açık gözüküyor. Bu durumda devrilmemek için tekrar edelim, bakışların gidilecek yere, ileriye yönelmiş olmaları şart. Virajın iç tarafındaki kol bisikleti aşağı bastırıyor, bu sayede bisikletin eğimi vücudun eğiminden fazla olabiliyor. Bu konumda dışarıda kalan pedalı aşağıda tutmak bütün vücudu taşıması için gerekli. Frenlere dokunulmuyor ama âcil bir durum için bir parmak arka fren kolunda kalmalı. Bu durumda sıkça yapılan bir hata selenin virajın dışında kalan bacağa dayanması. Bu durumda sadece vücut viraja yatıyor, bisiklet yana yatma potansiyelini tam olarak kullanamıyor.