PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : SPOR BECERİLERİNİ ÖĞRETMEK


binali
11-11-2008, 22:55
SPOR BECERİLERİNİ ÖĞRETMEK
Öğr.Gör. Ali GÜREŞ = o ns = />
Aydın Adnan Menderes Üniversitesi B. E.S.Y.O

Beceri Nedir?
<UL MARGIN-TOP: 0cm" ="disc">
mso-list: l12 level1 lfo1; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Bireyin fiziksel ve psikolojik çaba göstererek bir işi kolaylıkla ve ustalıkla yapabilmesidir. [/list]
Eylem Nedir?
<UL MARGIN-TOP: 0cm" ="disc">
mso-list: l17 level1 lfo2; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Düzgün ve süresi içinde yapılabilecek hareketler bütününe denir (yanlış hareketler varsa beceriler henüz öğrenilmemiştir). [/list]
* Beceri Motor Gelişimin Bir Ürünü Olarak Değerlendirilir
<UL MARGIN-TOP: 0cm" ="disc">
mso-list: l20 level1 lfo3; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceri sadece spor için geçerli değildir. Hareket olan her şeyde beceri söz konusudur.
mso-list: l20 level1 lfo3; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Bir becerinin öğrenilmesi sırasında öğrenilecek olan beceriden bir takın uyarılar alırız. [/list]
BECERİKLİLİK
<UL MARGIN-TOP: 0cm" ="disc">
mso-list: l11 level1 lfo4; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Birey yeterli sayıda deneme yaptıktan sonra becerisi yerleşerek usta bir şekilde istenilen şeyi yapabilmesidir.
mso-list: l11 level1 lfo4; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriklilikte dış uyarıların sayısı azalırken iç uyarıların sayısı artar.
mso-list: l11 level1 lfo4; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriklilikle birlikte kullanılan uyarı sayısı artar.
mso-list: l11 level1 lfo4; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriklilik düzeyi arttıkça beceriyi yapmak için gereken motor etkinlikler dengelenir.
mso-list: l11 level1 lfo4; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriklilik düzeyi arttıkça becerinin yapılması için süre azalır ve sağlamlığı artar. [/list]
Spor becerilerini öğretmenin yolları;

mso-list: l21 level1 lfo5; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriyi tanıtmak
mso-list: l21 level1 lfo5; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriyi göstermek ve kısaca açıklamak
mso-list: l21 level1 lfo5; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Becerinin alıştırmasını yaptırmak
mso-list: l21 level1 lfo5; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Hataları düzeltmek için geribildirim vermek
Beceriyi tanıtmak
• Beceriyi hareket ve sözcüklerinizde heyecan ifadenizle tanıtın.
• Açık ve sporcuların anlayabileceği bir dil kullanın.
• Sporcularınız ne kadar küçükse sözcüklerinizde o kadar basit olmalıdır. Ayrıntıya girmeyin, bütün söyleyeceklerinizi 3 dakikadan az bir sürede söyleyin
• Alaydan, rahatsız edici tavırlardan ve argo ifadelerden kaçının
Üç olay iyi bir tanıtım sağlar ;

mso-list: l18 level1 lfo11; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Sporcuların dikkatini çekmek
mso-list: l18 level1 lfo11; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Sporcuları herkesin görmesini ve duymasını sağlayacak şekilde düzene sokun
mso-list: l18 level1 lfo11; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Beceriye bir isim verin ve öğrenme nedenini belirtin
Beceriyi göster ve açıkla
• Beceriyi doğru olarak gösterebilecek duruma gelinceye kadar çalışın
• Gösterebilecek birisinden isteyin
• Beceriyi gösteren bir film veya bir video kullanın
Etkili bir gösteri ve açıklamanın 4 yolu

mso-list: l4 level1 lfo17; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Sporcuların dikkatini çekin
mso-list: l4 level1 lfo17; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Gösterin ve açıklayın
mso-list: l4 level1 lfo17; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Önceden öğrenilen beceriler ile bir bağlantı kurun
mso-list: l4 level1 lfo17; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Anlaşıldığını kontrol edin
Gösteri ve açıklama yaparken ;
• Becerinin tamamını müsabaka koşulunda uygulanıyormuş gibi gösterin
• Becerinin nasıl yapılacağını değişik açılardan birkaç defa gösterin
• Beceriyi solaklar ve sağ elin kullananlar için ayrı ayrı gösterin
• Beceri karmaşık ise ana kısımları ayrı ayrı gösterin
• Becerinin çok süratli yapılması gerekiyorsa sporcunun hareketlerin sırasını iyi görebilmesi için yavaş bir şekilde gösterin
Becerinin alıştırmasını yaptırmak
Sporcuların gösterim ve açıklamadan hemen sonra beceriyi denemeye başlamalıdırlar

mso-list: l5 level1 lfo19; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Bütün veya parçanın denenmesi
Beceri tümüyle çalışılır. Parça yöntemi ise aslında bütün-parça-bütün yöntemidir
Bölünen parçaları tekrar birleştirmek
Bir beceriyi öğretmek için parçalara ayırmanız her birini ayrı ayrı öğretmeniz gerektiği anlamına gelmez
Beceriyi öğretmek için ek yollar
Basitleştirme : Öğretmede etkili bir yaklaşım da öğrenilecek beceriyi basitleştirmektir
Dikkati yoğunlaştırma : Becerilerin bir bölümüne konsantre olmalarını istemek. Örneğin disk atıcıdan atışı tam olarak yapmasını ancak atış anında diski çekerken vücuttan mümkün olduğu kadar uzak tutmaya dikkat etmesini isteyebilirsiniz.
Beceriyi alıştırma prensipleri

mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Doğru beceriyi çalıştırın
mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Sporcular öğrenir öğrenmez beceriyi müsabaka koşullarına benzer koşullarda çalıştırın
mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Yeni beceriler öğretirken alıştırmayı kısa ve sık aralıklarla yaptırın
mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Çalışma süresini etkili olarak kullanın
mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Tesis ve malzemeyi verimli kullanın
mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Her çalışmada sporcuların belli bir başarı düzeyine ulaştığından emin olun
mso-list: l13 level1 lfo20; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Çalışmayı eğlenceli hale getirin
Beceride hataları düzeltin
Sporcularınızda hataları düzeltmek üzere 2 değişik bilgi verebiliriz

mso-list: l6 level1 lfo21; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Erişilen performans ile öngörülen performansı nasıl karşılaştırırız ?
mso-list: l6 level1 lfo21; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Yanlış bir performansı arzu edilen performansa en yakın hale getirecek şekilde nasıl değiştirebiliriz ?
Her iki tür bilgiye de GERİBİLDİRİM (FEDDBACK) denir
Hataları fark etmek

mso-list: l7 level1 lfo22; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Öğrenme hataları
mso-list: l7 level1 lfo22; tab-stops: list 36.0pt" ="Mso Performans (uygulama) hataları
Uygulamayı gözle ve değerlendir
Sporcularımızın hatalarının düzeltilmesine yardımcı olma süreci onları gözleyerek ve değerlendirerek bu hatalarının öğrenme mi yoksa uygulama hatası mı olduğuna karar vermekle başlar
Beceri Ne Kadar İyi Anlaşılırsa Hataların Düzeltilmesi de O Kadar Kolay Olur
<A name=_PictureBullets></A>