PDA

Orijinalini görmek için tıklayınız : Beden Eğitiminin Amaçları


webmaster
15-03-2007, 09:47
BEDEN EĞİTİMİNİN AMAÇLARI
= o ns = />
Beden eğitimin amaçları daha iyi bir şekilde yorumlanabilmesi için, çeşitli otoritelerin beden eğitimin amaçları hakkındaki düşündüklerine bir göz atmakta yarar vardır:
A.Lumpkin’e (1986) göre, beden eğitimin 3 önemli amacı vardır:

medium none; medium none; medium none; medium none; mso-border-alt: solid text .5pt; 0cm 3.5pt 0cm 3.5pt" border=1>


medium none; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 98.1pt; 0cm; text 1.5pt double" width=131>

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 90pt; 0cm; text 1.5pt double" width=120>

text 1.5pt double; 3.5pt; text 1.5pt double; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt" width=363>
Vücut fonksiyonları, sağlık, büyüme ve gelişme

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; text 1.5pt double; WIDTH: 98.1pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=131>
BİLİŞSEL AMAÇ
text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 90pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=120>
Bilgi ve Anlama
medium none; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=363>


medium none; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 98.1pt; 0cm; medium none; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=131>

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 90pt; 0cm; medium none; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=120>

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=363>
Oyun kuralları, beceri, strateji, koruma


medium none; medium none; MARGIN-LEFT: -1.55pt; medium none; medium none; mso-border-alt: solid text .5pt; 0cm 3.5pt 0cm 3.5pt" border=1>


text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 98.9pt; 0cm; text 1.5pt double" width=132>

text 1.5pt double; 3.5pt; text 1.5pt double; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 89.2pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt" width=119 rowSpan=3>
Sosyal

ve

Duygusal
text 1.5pt double; 3.5pt; text 1.5pt double; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt" width=363>
Kendine güvenme, değer yargıları, kişilik gelişimi, iletişim becerisi, nezaket, fair play

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; text 1.5pt double; WIDTH: 98.9pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=132>
DUYUŞSAL
AMAÇ
text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=363>


text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 98.9pt; 0cm; medium none; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=132>

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=363>
Kendine kontrol etme, kendine disipline etme, eğlence, gevşeme, kendine ifade etme, nasıl kazanacağını ve nasıl kaybedeceğini öğrenme

medium none; medium none; medium none; medium none; mso-border-alt: solid text .5pt; 0cm 3.5pt 0cm 3.5pt" border=1>


text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 98.1pt; 0cm; text 1.5pt double" width=131>

text 1.5pt double; 3.5pt; text 1.5pt double; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 90pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt" width=120 rowSpan=3>
Temel hareket becerileri
Ve
Fiziksel Fitnes
text 1.5pt double; 3.5pt; text 1.5pt double; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt" width=363>
Temel hareket modelleri, motorik beceriler, temel oyun becerileri, senzori-motorik beceriler.

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; text 1.5pt double; WIDTH: 98.1pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=131>
PSİKOMOTOR
medium none; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=363>


text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 98.1pt; 0cm; medium none; mso-border-top-alt: double text 1.5pt" width=131>

text 1.5pt double; 3.5pt; medium none; 3.5pt; 0cm; medium none; WIDTH: 272.5pt; 0cm; text 1.5pt double; mso-border-left-alt: double text 1.5pt; mso-border-top-alt: solid text .5pt" width=363>
Kardiovasküler dayanıklık, kas kuvveti ve dayanıklılığı, esneklik.


1965 yılında, Amerika Sağlık, Beden Eğitimi ve Rekreasyon Birliği (AAPHER), beden eğitimin 5 önemli amacı şöyle ifade etmiştir:
1. Çocukların ve gençlerin etkili ve becerikli bir şekilde hareket etmelerine yardımcı olmak.
2. Çocukların ve gençlerin hareketi anlaması ve değerlendirebilmesi.
3. Harekete bağlı olan belli bilimsel prensiplerin anlaması ve değerlendirilmesi.
4. İnsanlar arasında daha iyi ilişkiler kurmak.
5. Organizmanın çeşitli sistemlerin geliştirilmesi.

İ.Şiclovan’a göre (1979), beden eğitimin genel amaçları şunlardır:
Þ Vücüdun uyumlu olarak büyümesi ve gelişmesi.
Þ Temel motorik becerilerin ve özelliklerin oluşturulması ve pek iyileştirilmesi.
Þ Sosyal hayatında sergilenen olumlu ve çağdaş kişilik özelliklerin geliştirilmesi.
Þ Çeşitli spor branşların uygulanması için ilgi arttırılması.
Þ Serbest, rekreasyon ve yarışma amaçlı olarak fizik egzersizlerin uygulanması için ilgi arttırılması.

M.Epuran’a göre (1990) beden eğitimin amaçları şöyle sınıflandırılmaktadır:
· Sağlık durumunun pekiştirmesi.
· Organizmanın uyumlu gelişimi:
Þ Vücut gelişimi
Þ Uygun bir postürün oluşturulması
· Psikomotorik gelişimi:
Þ Motorik özelliklerin gelişimi
Þ Temel motorik becerilerin gelişimi
Þ Organizmanın çalışma kapasitesinin gelişimi
Þ Çeşitli motorik eylemlere ait olan bilgi ve teknik ve taktik becerilerin oluşturulması.
· Sağlıklı bir yaşam sürdürmek ve/veya boş zamanı uygun bir şekilde geçirmek için fizik egzersizlerin sistematik olarak uygulama alışkanlığını oluşturmak.
· Bir grup içerisinde olumlu tavırlar sergileme alışkanlığını oluşturmak.
· Bazı psikolojik özelliklerin ve kişiliğin geliştirilmesi.
· Fiziksel aktivitenin eksikliği durumunda ortaya çıkan olumsuz etkilerin azalması ve önlenmesi.

Görüldüğü gibi, zaman içerisinde beden eğitimin amaçları çeşitli şekillerde sunulmuştur. Bize göre, yukarıda sayılan sınıflandırmaların yanında böyle bir sınıflandırma da mümkün olmaktadır:
A. Fizyolojik amaçlar:
Vücudun güçlendirilmesi, düzgün ve uyumlu fiziksel gelişim, sağlık durumun pek iyileştirilmesi ve efor kapasitesi geliştirilmesi ile ilgili amaçlar.
B. Eğitsel amaçlar:
Temel ve özel motorik bilgi ve becerilerin niteliği ve niceliği, motorik becerilerin gelişme seviyesi, gözleme kapasitesi, yaratıcılık, düşünme gibi psikolojik özelliklerin ve estetik ve ahlaki duyguların ve alışkanlıkların gelişimi ile ilgili amaçlar.
C. Psiko-sosyal amaçlar:
Fizik egzersizin sistematik olarak uygulama alışkanlığın eğitilmesi ve onun gereğinin konusunda inandırılması ile ilgili amaçlar.

proksi
02-01-2009, 15:35
Beden eğitimin amaçlarını çok iyi anlatan bilgiler için sağolun hocam.