05-04-2007, 02:08 | #1 |
Administrators
Üyelik tarihi: Oca 2007
Bulunduğu yer: Malatya
Mesajlar: 4.804
Teşekkürleriniz: 0
139 Mesajına 245 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 10 |
Reklam Alanı
1- ÖĞRENENLE İLGİLİ FAKTÖRLER: Öğrenenle ilgili faktörler öğrencinin etkili bir öğrenme yapabilmesi için sahip olması gereken özellikleri ifade etmektedir. Bunlar: a- Türe Özgü Hazır oluş: Öğrenecek organizmanın beklenen davranışı gösterebilmek için gerekli biyolojik yapıya sahip olması demektir. Diğer bir ifadeyle türe özgü davranış belli bir türe özgü olan ve sadece o türdeki canlıların göstereceği davranışlardır. Biz esasında öğretirken o türün yapabilecekleri davranışları öğretebiliriz. Örneğin insana uçmayı öğretemezsiniz. b- Olgunlaşma: Türe özgü davranışla beraber öğrencinin öğrenebilmesi için belli bir olgunluğa ulaşması gerekir. Olgunlaşma genelde biyolojik olarak yaş ve zeka ile ilgili bir kavramdır. c- Genel Uyarılmış Hali ve Kaygı: Uyarılmışlık düzeyi bireyin dışardan gelen uyarıcıları alabilme derecesi olarak anlaşılmalıdır. Kişi çok az uyarı alıyorsa, genel olarak uyarıcılara kapalı ise uyarıcı düzeyinin düşük, çok fazla uyarıcı almışsa yüksek uyarılmışlık durumundadır. Bu açıdan uyarılmışlık düzeyi ile öğrenme arasında çok sıkı bir ilişki vardır. Uyarıcının azıda çoğu da öğrenmeyi zorlaştırır. İyi bir öğrenmenin meydana gelebilmesi için uyarılmışlık düzeyinin orta seviyede olması gerekir. Öğrencinin öğrenebilmesi için belli bir düzeyde kaygı duyması gerekir. Çok düşük ya da çok yüksek kaygıda öğrenmeyi engeller. d- Eski Yaşantılar: Her yeni bilgi daha önce öğrenilmiş bilgiler üzerine bina edilerek öğrenilir. Bu açıdan kişi öğrenmeyi kolaylaştıracak başka bilgilere sahip olduğunda öğrenme kolaylaşır. Ancak her eski öğrenmesi yeni bilgileri kolaylaştırabilir. Eğer önceki bilgiler yeni bilgileri kolaylaştırıyorsa bu olumlu transfer, eğer olumsuz etkiliyorsa olumsuz transferdir. Örneğin; önceleri F klavyede yazmayı öğrenen biri daha sonra Q klavyede yazarken zorlanabilir, geçmişte bisiklet kullanmayı bilen kişi daha sonra motor kullanmayı rahatlıkla öğrenebilir. e- Güdü (Motivasyon): Organizmanın bir işi-eylemi yapabilmesi için o eylemi yapmaya karşı isteklendirilmesi olayıdır. Öğrenci öğrenmeye karşı ne kadar fazla isteklendirilirse o derece etkili öğrenecektir. f- Dikkat: Bilincin belli bir noktada odaklanması, toplanması olayıdır. Öğrencinin öğrenebilmesi için dikkatini derse karşı yoğunlaştırması gerekir. Bunu pekiştirme, kaygılandırma yada güdüleyerek yapılabilir. Dikkat dağınıklığı konuya karşı yoğunluğu engeller. Örneğin gürültülü bir ortam, moral bozukluğu v.b. durumlar dikkati bozar ve öğrenmeyi azaltır. 2- ÖĞRENME YÖNTEMİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER Öğrenmeyi etkileyen faktörlerden biride öğrenirken öğrencinin kullandığı yöntemdir. Bu yöntemlerden bazıları şunlardır: a- Öğrenmeye Ayrılan Zaman: Öğrenmeye ayrılan zaman dikkate alındığında öğrenme yöntemlerini aralıklı yada toplu bir şekilde yapması öğrencinin öğrenmesini etkiler. Aralıklı çalışma ilgili konunun her gün ya da her hafta tekrar edilmesi anlamına gelir. Toplu çalışma ise derse sadece sınav zamanı çalışmayı ifade eder. b- Öğrenilen Konun Yapısı: Ele alınan konunun yapısına göre öğrenme yöntemleri parçalara bölerek çalışma ve bütün halinde çalışma olarak ikiye ayrılabilir. Hangisinin daha yaralı olduğu ele alınan konuya göre değişir. Genel olarak eğitim sistemleri parçalara bölerek öğrenmenin kolay ve uygun olduğunu konu ve dersler içermektedir. Burada önemli olan, konunu bütünü hakkında bir fikir edinerek, hangi noktaya kadar parçalanmasının uygun olacağına karar vermektir. c- Öğrencinin Aktif Katılımı: Öğrencinin aktif veya pasif oluşu dikkate alındığında öğretim yöntemleri dinleme-okuma-yazma-anlatma şeklinde bir dizi üzerinde yerleştirebilir. Dinleme durumunda öğrenci pasif bir durumdadır. Anlatmada ise aktif bir durumdadır. Anlatma yöntemine doğru gidildikçe öğrenme artmaktadır. Yazma geri bildirim sağlamadığı için anlatmadan daha az öğrenmeye yol açar. d-Geri Bildirim: Öğrenme yöntemi olmamakla beraber bu bağlamda vurgulanması gereken diğer bir nokta, öğrenme sonucunun hemen bilinmesidir. Başka bir ifadeyle, iyi bir öğrenimin gerçekleşebilmesi için, öğrencinin öğrenip öğrenmediği veya ne kadar öğrendiği ile ilgili olarak bilgilendirilmesi gerekir. Örneğin: Öğrenci sınava girmişse, sınav sonucu en kısa zamanda öğrenmelidir ki, doğru cevaplayıp cevaplamadığını test edebilsin. 3- ÖĞRENME MALZEMESİ İLE İLGİLİ FAKTÖRLER Öğrenme malzemesinin bir takım özellikleri vardır ki, öğrenmeyi kolaylaştırabilir veya zorlaştırabilir. Bazıları şunlardır; a- Algısal Ayırt Edilebilirlik: Algının bir takım temel kuralları vardır, bunlardan biri de çevresindeki uyarıcılardan ayırt edebilmesidir. Örneğin: bir manzara da önce hareketli nesneler dikkati çeker. Etrafındaki renklerden çok farklı (zıt) olan renkteki nesneler daha önce dikkati çeker. b- Anlamsal Çağrışım: Ele alınan konu başka bazı bilgi birikimleriyle ilgili olmalıdır. Örneğin: bir kelime söylendiğinde, öğrencinin aklına ilgili diğer kelimler gelebilmelidir. Öğrencinin zihnindeki diğer kelimelerle bağlantısı olmayan kelimelerin öğrenilmesi zor olur ve unutulabilir. (Peynir denince, süt, inek ve kahvaltı akla gelir.) c- Kavramsal Gruplandırma: bir çok bilgi veya kavram ile karşı karşıya kalındığında, öğrenme malzemesinin bir takım gruplar halinde bütünleştirilebilmesi, onun öğrenilebilirliğini arttırır. Birbirlerine kavramsal açıdan yakın veya benzer olan kavramlar öğrenmede kolaylık sağlarlar. |
Reklam Alanı |
05-11-2009, 01:51 | #2 |
Girişken Üye
Üyelik tarihi: Eki 2008
Bulunduğu yer: bursa
Mesajlar: 281
Teşekkürleriniz: 2
7 Mesajına 14 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 17 |
Bilgiler için sağolun hocam.
__________________
Düşünceleriniz pozitif olsun Çünkü düşünceleriniz sözleriniz olur. Sözleriniz pozitif olsun, Çünkü sözleriniz davranışlarınız olur. Davranışlarınız pozitif olsun, Çünkü davranışlarınız alışkanlık |
Popüler Sitelerde Paylaş |
Etiketler |
etkİleyen, faktÖrler, ÖĞrenmeyİ |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Yetenek seçiminde genetik faktörler | proksi | Atletizm | 0 | 08-10-2011 14:19 |
YAŞAM BOYU SPORU ETKİLEYEN DİĞER ETKENLER | binali | Sunular ve Slaytlar | 0 | 22-11-2009 00:10 |
Soğuk yaralanmalarını etkileyen faktörler | proksi | Doğa Sporları | 0 | 05-12-2008 19:27 |
ÇOCUKTA SPORSAL BAŞARI YETENEĞİNİ ETKİLEYEN ÖĞELER | binali | Çocuk ve Spor | 0 | 27-09-2008 23:07 |
TÜRKİYENİN İKLİMİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER | webmaster | Genel Kültür ve Genel Yetenek | 0 | 11-04-2007 22:37 |
Reklam Alanı |