11-06-2008, 15:44 | #1 |
Administrators
Üyelik tarihi: Oca 2007
Bulunduğu yer: Malatya
Mesajlar: 4.804
Teşekkürleriniz: 0
139 Mesajına 245 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 10 |
Reklam Alanı
Okullarda sporun gelişmesinde beden eğitimi öğretmenlerine önemli görevler düşmektedir. Genellikle beden eğitimi öğretmenlerinin spor hakkındaki ilgi ve bilgisi, okullarda öncelikli olarak yapılacak spor aktivitelerini belirlemektedir. Öğrencilerin beklentilerine cevap verme ve onları yönlendirme konusunda beden eğitimi öğretmenlerinin duyarlı davranmaları gerekmektedir. Okullarda basketbolün gelişmesini, takım ve oyuncu sayısının artmasını istiyorsak öncelikli olarak beden eğitimi öğretmenlerini basketbole motive etmeliyiz. Bunu sağlamak için de öncelikle beden eğitimi öğretmenlerinin gereksinimlerini ortaya koymamız ve bu ortamı sağlayacak önlemleri almamız gerekir. Ancak bu gerekli ortam oluşturulduktan sonra beden eğitimi öğretmenleri daha kolay basketbole yönlendirilebilir. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENİ OLACAK ÖĞRENCİLERİ BASKETBOLE MOTİVE EDİCİ BAZI ÖNERİLER Beden eğitimi öğretmenlerinin basketbole motive edilmesine yüksekokul programlarında başlamalıdır. Her ülkenin beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki sistem farklı olabilir. Fakat bu ülkeler de kendi sistemlerinde beden eğitimi öğretmeni yetiştiren kurumlarında bu problemi asgari ölçüde çözmeye çalışmalıdırlar. Beden eğitimi öğretmeni olmak üzere eğitim alan öğrencilere basketbol sporunun öğretilmesi, benimsetilmesi ve uygulatılması basketbol sporunun gelişimi için vazgeçilmez bir unsurdur. Bu amaçla uygulanabilecek bazı öneriler: Beden eğitimi öğretmeni yetiştiren yüksek spor okullarında basketbol sporunu özendirici çalışmalar yapmak, öğretim programlarında basketbol için gereken yerin verilmesini sağlamak, buradaki uzmanlık basketbol dalını ve öğretim üyelerini federasyon ve diğer yollarla motive etmek gereklidir. Basketbol branşıyla uğraşan sporcuları beden eğitimi öğretmenliğine yönlendirerek ana branşı basketbol olan beden eğitimi öğretmenlerinin sayısını ve kalitesini arttırmak. Basketbol derslerine gereken önemin verilerek, basketbol branşını yapmış, yüksekokula giren öğrenciler mutlaka öğrenim aldıkları süre içerisinde antrenörlüğe yönlendirilmelidir. Öğretim görevlileri tarafından ilk ve orta öğretimlerde takım çalıştırmaları istenmeli ve teşvik edilmelidir. Daha önceden basketbol oynamamış öğrencilere uygulama ve teori dersleri kapsamlı bir şekilde verilmeli ve basketbol sporunu özendirici hale getirecek ders programları uygulanmalıdır. Üniversitelerde okul içinde düzenlenecek basketbol, streetball vb. turnuvalar öğrencilerin bu sporu keyifle uygulamalarını sağlayacaktır. Aynı şekilde kendilerinden de ilk ve orta öğretimlerde takım çalıştırmaları istenebilir ve onlar arasında turnuvalar düzenlenebilir. Üniversiteler arası özel basketbol turnuvaları düzenlenebilir. Bu turnuvalarda sadece üst seviye değil basketbol yeni başlayanlar için de gruplar oluşturulmalıdır. Böylece daha önceden basketbol oynamamış öğrencilerin de bu turnuvalara katılmaları sağlanmalıdır. Federasyon özellikle beden eğitimi öğretmenlerinin katıldığı okullara yönelik turnuvalara katkı sağlayabilir veya uluslararası bu tür organizasyonları destekleyebilir. Spor yüksek okullarında basketbol fan klüpleri kurulabilir. Bu klüp içerisine sadece branşı basketbol olan değil basketbolle yeni tanışmış öğrenciler de alınmalıdır. Bu fan klüplere üye olanlar öğretmen olduklarında da birbirleriyle iletişim kurarak basketbol üzerine yardımda bulunabilirler. Teknik ve maddi anlamda yardımlaşma meslek hayatına atıldıklarında da devam edebilir. Öğrencilerin basketbol maçlarını canlı olarak izlemeleri iyi bir motive yöntemi olacaktır. Öğrenciler il içi ve il dışı önemli maçlara ve şampiyonalara götürülmeli ve buna yönelik organizasyonlar yapılmalıdır. Her Avrupa ülkesinde uygulanan basketbol eğitimi, beden eğitimi öğretmeni ve antrenörlük eğitimi gibi konularda FIBA’nın koordinatörlüğüyle bilgi alışverişinin sağlanması basketbol kalitesinin ve iletişimin artmasını sağlayacaktır. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİ BASKETBOLE YÖNLENDİRECEK VE MOTİVE EDECEK ÖNERİLER Okullarda basketbol sporunun gelişmesi ve beden eğitimi öğretmenlerinin basketbole motive edilmesiyle basketbol takımlarının kurulması altyapı basketbol çalışmaları için öncelikli önem taşımaktadır. Okullardaki öğrenciler her ne kadar basketbole karşı ilgili olurlarsa olsun beden eğitimi öğretmeninin bu konudaki eğilimi çok önemli ve etkindir. İlk ve orta öğretime bakıldığında okullarda yapılacak olan spor aktiviteleri beden eğitimi öğretmeninin bilgi ve ilgi alanına dayanır. Bunu sağlamak için öncelikle beden eğitimi öğretmenlerinin ihtiyaçlarını ve gereksinimlerini ortaya koymamız, gerekli tedbirleri almamız gerekir. Beden eğitimi öğretmenlerinin temel bazı gereksinimlerini ve bunları karşılamak için bazı önerileri şu şekilde sıralayabiliriz; BASKETBOL SPORU HAKKINDA YETERLİ BİLGİ VE DONANIMA SAHİP OLMAK Okullarda beden eğitimi öğretmenlerini basketbol sporuna yönlendirmek ve motive etmek için öncelikle yapılması gereken bilgilendirme olmalıdır. Okullardaki öğretmenler tam olarak hakim olamadıkları spor branşlarını yapmaktan çekinmekte ve takım oluşturma derslerde uygulama gibi etkinliklerden kaçınmaktadırlar. Bunun önüne geçebilmek için beden eğitimi öğretmenlerine basketbol branşıyla ilgili bilgiyi nasıl götürürüz sorusuna cevap aramalıyız. Basketbol Seminerleri Uzman basketbol antrenörlerinden ve eğitimcilerden oluşan bir ekiple beden eğitimi öğretmenlerine iller bazında basketbol oyunu, antrenmanı ve kuralları ile ilgili seminerler verilebilir. Basketbol oyununun kurallarını, oynanma şeklini, sporcu seçme ve yetiştirme yollarını, antrenman ilkelerini ve uygulamalarını içeren bilgilerin sunulduğu hem teorik hem de uygulamalı seminerler yararlı olacak hem de motive edecektir. İnteraktif Eğitim Beden eğitimi öğretmenlerine basketbol ile ilgili eğitim CD’leri hazırlanabilir, internet üzerinden eğitim programları verilebilir. Antrenman Programları Klüp antrenörleri, üniversiteler veya basketbol federasyonunun teknik ekibi tarafından basketbole özgü temel eğitim çalışmalarını içeren antrenman programları yaş gruplarına göre hazırlanarak beden eğitimi öğretmenlerine sunulabilir. Yardımcı Antrenör Beden eğitimi öğretmenleriyle işbirliği içerisinde çalışacak daha önceden basketbol oynamış sporcular, antrenörler yardımcı olarak çalışabilir, beden eğitimi öğretmeninin özellikle uygulamadaki eksiklerini tamamlayabilirler. Çalışma Grupları İllerde “çalışma grupları” oluşturulabilir. Bu grup içerisinde klüp antrenörleri, basketbol oyuncuları, beden eğitimi öğretmenleri yer alabilir. Grup içinde görev dağılımı yapılabilir. Teknik bir ekip antrenman programlarını ve çalışma takvimini hazırlarken, diğer bir ekip de uygulamaları yapabilir. Üniversitede okurken oluşturulan basketbol fan klüp üyelerinin desteği sağlanabilir. BASKETBOL SPORUNUN YAPILABİLECEĞİ SALON VEYA SAHALAR Beden eğitimi öğretmeninin okulda kullanabileceği uygun bir çalışma alanı yoksa diğer okullarla veya ildeki salonlarda çalışma imkanları sağlanmalıdır. Bu konuda okullararası işbirliği, federasyonun bu okullarla ve resmi kurumlarla ikili ilişkisi önemlidir. BASKETBOL OYNAMAK İÇİN GEREKLİ MALZEMELER Maddi durumu iyi olmayan okullara federasyon tarafından pota, file, top gibi malzemeler gönderilebilir. Bunun yanı sıra maddi durumu iyi olan okullarla veya kulüplerle ikili diyaloga geçilebilir. Eski veya kullanmadıkları malzemeler okullarda değerlendirilebilir. Ayrıca sponsorlardan gereken malzeme desteği sağlanabilir. Federasyonun okullara malzeme yardımı etkili olacaktır. OKUL YÖNETİMİ İLE İŞBİRLİĞİ Okullarda beden eğitimi öğretmeninin karşılaşacağı en büyük sorunlardan birisi okul yönetiminin basketbole olumsuz bakış açısı olacaktır. Bu sebeple federasyonun okul yönetimleriyle olumlu ilişkiler kurması önemlidir. KULÜP VE OKUL İŞBİRLİĞİ Okullarda alt yapı çalıştıran beden eğitimi öğretmenlerinin mutlaka klüplerle işbirliği içerisinde olması gerekir. Klüplerin belirli sayıda okulla işbirliği yapmaları istenebilir. Beden eğitimi öğretmenleri klüp antrenörlerinden teknik destek alabilir, antrenmanlarına katılarak görsel eğitim alabilir. Ayrıca okullar kulüplerin alt yapısını oluşturabilir ve oluşturmalıdır da..! Bu amaçla “ Bir Okul Bir Kulüp “ projesi adı altında okullar kulüpleşmeye yönlendirilebilir. ŞEHİR İÇİ VE ŞEHİR DIŞI MÜSABAKALARA KATILIM Okullarda oluşturulan takımların daha çok müsabakaya katılmasını sağlamak için illerde yapılan maç sayıları arttırılabilir. İllerde okullar arası lig düzenlenebilir. Şehir dışındaki müsabakalara katılım sağlanmalıdır. Bunun için gereken destek federasyon veya il resmi kuruluşlarından sağlanabilir. Beden eğitimi öğretmenlerini çalıştırdıkları takımla daha fazla müsabakaya katılması olumlu etki yaratacaktır. Şehir dışı müsabakalar ve turnuvalar okula maddi olarak yük getirdiğinden genellikle beden eğitimi öğretmenleri zorluk yaşamaktadır. Okul yönetimi spora olumlu bakmıyorsa bu öğretmenlerin önüne büyük bir engel olarak çıkacaktır. Bu müsabakaların finanse edilmesi belli ölçüde sağlanabilir. YAZ KAMPLARI Bir veya birkaç okulun birleşmesiyle oluşan gruplara takımlarıyla beraber yaz kampları düzenlenebilir. İl içinde veya dışında yapılacak olan bu kamplara daha üst seviyede antrenörler katılarak beden eğitimi öğretmenlerinin bilgi seviyesi arttırılabilir. Ayrıca uluslararası nitelikteki yaz kamplarına katılım hem deneyim hem de motivasyon açısından çok önemlidir. FESTİVALLER VE ŞENLİKLER İl içerisinde okul, aile ve resmi kurumların işbirliğiyle yapılacak olan mini basketbol vb. festivaller hem eğlenceli hem de teşvik edici olacaktır. Bu tarz organizasyonlar; ailelerin çocuklarını bu tarz etkinliklerde görmek istemesi nedeniyle okullardan basketbol takımı talep etmesini sağlayabilir. Bu festivallere katılım Beden Eğitimi Öğretmenlerini de motive edecek ve basketbolü daha da sevmelerini sağlayacaktır. ÖDÜLLENDİRME Basketbole motivasyonu sağlamak için en önemli yöntemlerden birisi de beden eğitimi öğretmenlerini ödüllendirme olabilir. Bu ödüllendirme bireysel, takım veya okul bazında yapılabilir. Beden Eğitimi Öğretmenlerini Ödüllendirme Öğretmenlerin yurt içi ve yurt dışı basketbol müsabakalarına ve seminerlere katılımı sağlanabilir. Streetball gibi eğlenceli basketbol turnuvalarına veya uluslararası müsabakalara izleyici olarak katılmak tarzında verilecek ödüller teşvik edici olacaktır. Basketbol Takımlarını ve Oyuncularını Ödüllendirme Takım bazında ödül verilebilir. Yurtdışındaki özel turnuvalara başarılı olan okul takımları gönderilebilir. Başarılı sporcuların daha büyük illerdeki klüplere gitmesi ve eğitimleri için burs almaları sağlanabilir. Bu beden eğitimi öğretmeni için de önemli bir motivasyon olacaktır. Eğitim başarısını sporun ve antrenmanların olumsuz etkilemesi hususundaki ön yargı çoğu zaman beden eğitimi öğretmenlerinin karşısına çıkmaktadır. Amerika vb. ülkelere baktığımızda basketbol oyuncusu olarak burs kazanma ihtimali öğrencileri spora yönlendirebilmektedir. Türkiye için de böyle bir durum nadiren söz konusu olmaktadır. Burs imkanlarının arttırılmasıyla, beden eğitimi öğretmenleri basketbol çalışmaları için daha çok destek görecektir. Bu destek üniversiteye kabul ve burs bazında olmasa dahi, klüplerle işbirliğine gidilerek sağlanabilir. Başarılı sporcuların eğitim masrafları klüpler veya federasyon tarafından karşılanabilir. Bu hem öğrencilerin basketbole yönlenmesini sağlayacak hem de beden eğitimi öğretmenlerine basketbol takımı çıkarmak için yükümlülük verecektir. Uluslararası okullar için burs imkanı federasyon tarafından sağlanabilir veya koordine edilebilir. Okul Yöneticilerini Ödüllendirme Okul bazında ödüller ise malzeme ve maddi yönde olabilir. Başarılı olan takımların okullarına sponsorlar ve ilgili birimlerce verilecek olan para ödülleri yöneticileri basketbole olumlu bakmaya ve beden eğitimi öğretmenlerine destek olmaya teşvik edebilir. Ayrıca okul müdürlerine bireysel olarak verilecek ödüller, (plaket vb), yurtiçi ve yurtdışı turnuvalarına gitmelerini sağlamak da oldukça yararlı olacaktır. SONUÇ Beden eğitimi öğretmenlerinin basketbole yönlendirilmesi ve motive edilmesi basketbol sporunun ülkedeki gelişiminde için en önemli unsurlardan birisi olduğu tartışılmaz bir gerçektir. Basketbolün altyapısının en önemli kaynağı hiç şüphesiz okullardır. Bu bağlamda beden eğitimi öğretmenlerinin basketbole bakış açısının önemi ve getirisi bir kere daha ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle beden eğitimi öğretmenlerine yönelik özendirici çalışmalar ve basketbole yönelik olarak desteklenmeleri basketbolün gelişimi açısından büyük önem taşımalıdır. Okullarda beden eğitimi öğretmenlerinin basketbole yönlendirilmesi ve motive edilmesi beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenci iken ve aynı zamanda öğretmenlik yaparken gerçekleşmelidir. Bu konuda federasyonun özellikle okullarda basketbol sporunun geliştirilmesine yönelik çalışmalarda destek vermesi, yönlendirmesi ve en önemlisi de “Okullarda Basketbol Felsefesini” oluşturmaya yönelik çalışmalarda bulunması gerekmektedir. Prof. Dr. Yaşar Sevim |
Reklam Alanı |
Popüler Sitelerde Paylaş |
Etiketler |
basketbola, beden, eğitimi, yönlendir, Öğretmenlerinin |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
Beden Eğitimi öğretmenlerinin kıyafetleri | NECATBJK | Sohbet ve Tartışma | 3 | 10-10-2016 13:21 |
Beden Eğitimi ve Spor Öğretmenlerinin Sosyal Beceri Düzeylerinin Belirlenmesi | binali | Sunular ve Slaytlar | 4 | 15-09-2012 19:22 |
Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Asli Görevi | webmaster | Beden Eğitimi ve Spor | 9 | 07-09-2012 20:44 |
Beden eğitimi öğretmenlerinin asli görevleri | erzurumlu | Beden Eğitimi Öğretmenlerinin Sorunları ve Soru Cevap Bölümü | 0 | 11-01-2012 17:11 |
beden eğitimi öğretmenlerinin özyeterlik düzeyleri | nurgültürk | Yüksek Lisans ve Doktora Yapanlar | 3 | 20-03-2009 23:41 |
Reklam Alanı |