|
09-04-2009, 08:42 | #1 |
Çalışkan Üye
Üyelik tarihi: Ara 2008
Bulunduğu yer: Niğde
Mesajlar: 4.065
Teşekkürleriniz: 7
16 Mesajına 19 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 0 |
Reklam Alanı
15 Ekim 2008 gün ve 27025 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticileri Yönetmeliği’nde Değişiklik Yapılmasına İlişkin Yönetmeliğin eki , Ek-2 Yönetici Değerlendirme Formuna Kısmen Yürütmeyi Durdurma Geldi, Peki şimdi ne olacak? İDARE 30 GÜN İÇİNDE İŞLEM TESİS ETMELİ Danıştay 2. Dairesi 28.01.2009 gün ve E.2008/7402 sayılı kararıyla Ek 2’nin iptali istemiyle açılan davada yürütmenin durdurulması kararı vermiştir. Karar, (iki ayı aşkın bir süre sonra) 7.4.2009 günü Eğitimsen'e tebliğ edilmiştir. R FONT-FAMILY: arial,helvetica,sans-serif">Danıştay 2. Dairesi, “Yöneticilik Hizmetleri” Bölümünün 1., 3. ve 5. satırındaki müdür yardımcılığı, müdür başyardımcılığı ve müdürlük görevlerinde “Görevlendirme Olarak veya Vekaleten Geçen Her Yıl İçin” 0.84, 0.96 ve 1.08 puanlar verilmesi düzenlemesinin yürütmesinin durdurulmasına karar vermiştir. Yürütmenin durdurulması kararı da iptal kararı gibi geriye yürür ve dava konusu yapılan işlem tesisinden önceki durumuna geri döner. Yürütmenin durdurulması kararı bir yargı kararıdır ve Anayasanın 138.maddesi son fıkrası uyarınca idareyi bağlar. Yürütmenin durdurulması kararının uygulanması geciktirilemez.İ.Y.U.K. 28/1 göre bu süre hiçbir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak 30 günü geçemez. İDARE UYGULAMANIN TÜM ETKİ VE SONUÇLARINI GİDERMEK ZORUNDADIR İdare yürütmenin durdurulması kararını uygulayabilmek için yürütülmesi durdurulmuş olan işlemin tesis edildiği tarihten, bu kararın alınma tarihine dek doğan tüm etki ve sonuçları gidermek zorundadır, aksi takdirde sorumluluğu söz konusu olur. İptal ve Yürütmenin durdurulması kararı Yürütmenin durdurulması kararları devletin bütün organlarını bağladığı için yürütme organı da bu kararlara uymak, bu kararları aynen ve tamamen yerine getirmek zorundadır. Bu zorunluluk Hukuk Devleti ilkesinin tabii bir sonucu olduğu kadar, Any.138.md’sinin bir gereği ve sonucudur. Konuya ilişkin olarak İYUK madde 28/1 uyarınca Danıştay, bölge idare mahkemeleri, idare ve vergi mahkemelerinin esasa ve yürütmenin durdurulmasına ilişkin kararlarının icaplarına göre idare, gecikmeksizin işlem tesis etmeye veya eylemde bulunmaya mecburdur. Bu süre hiç bir şekilde kararın idareye tebliğinden başlayarak otuz günü geçemez. Ancak, haciz veya ihtiyati haciz uygulamaları ile ilgili davalarda verilen kararlar hakkında bu kararların kesinleşmesinden sonra idarece işlem tesis edilir. İPTAL KARARI VERİLMEDEN ATAMALAR YD KARARI İLE İPTAL EDİLİR “ İdare hukuku ilkelerine göre ; iptal kararları, iptali istenen idari tasarrufu ve ona bağlı işlemleri tesis edildikleri tarihten itibaren ortadan kaldırarak tasarrufun tesisinden önceki hukuki durumu ortaya koyar. Diğer bir deyimle iptal edilmiş olan işlemi, hukuk aleminde hiç doğmamış hale getirir. Bir iptal davasında verilmiş bulunan yürütmenin durdurulması kararı da aynı niteliktedir. Yani ortada henüz bir iptal kararı bulunmadığı halde, iptali istenen idari tasarrufu ve onun sonucu olan işlemleri durdurur., bu tasarruf ve işlemlerin tesisinden ve icrasından önceki hukuki durumun yürürlüğünü sağlar.” ( Danıştay 3. Dairesinin 09.03.1978 gün ve E. 1978/151, K. 1978/199 sayılı kararı ) “ Yürütmenin durdurulması müessesesi, iptal davası ile o kadar sıkı sıkıya bağlıdır ki, doktrinde de tartışmasız kabul edildiği gibi, yürütmenin durdurulması kararı aynen, iptal kararının hüküm ve sonuçlarını doğurur. ( Danıştay 3. Dairesinin 22.11. 1978 gün ve E. 1978/1158, K. 1978/1213 sayılı kararı ) Söz konusu karar hükmü uyarınca, mahkeme kararlarının yerine getirilmemesi veya geç yerine getirilmesi dolayısı ile öncelikle idarenin sorumluluğu ortaya çıkmaktadır. Yürütmeyi durdurma kararları daha önce de değinildiği gibi, esastan sonuçlanmasına kadar dava konusu idari işlemi askıya alan ve hukuki etkisi esas kararın verilmesi ile sona eren kararlardır. Başka bir anlatımla esas karar, yürütmenin durdurulması kararı ile aynı yönde de olsa, farklı yönde de olsa yürütmenin durdurulması kararını sona erdirir. Esas karar eğer yürütmenin durdurulması kararı ile zıt yönde olursa, durdurulan idari işlem tekrar yürürlüğe giren ve kendisini durduran işlemi sona erdirir. Esas karar, yürütmeyi durdurma kararı ile aynı yönde olursa, idare tarafından durdurulan işlem tekrar kendiliğinden yok olacaktır. Yani yürütmeyi durdurma kararı esas karara bağlanmış olacaktır. KESİN İPTAL KARARI 60 GÜN İÇİNDE VERİLİR Yürütmenin durdurulması 90 gün için verilir. Tarafların istemi üzerine, yeniden yürütmenin 90 gün için durdurulmasına karar verilebilir. 90 günlük süre, yürütmenin durdurulması kararının idarece yerine getirildiği tarihten itibaren işlemeye başlayacaktır. Yürütmenin durdurulması kararı verilen dosyalar tamamlandıklarından itibaren 60 gün içinde esastan karara bağlanır.Aksi halde yürütmenin durdurulması kararı kendiliğinden hükümsüz kalır. Öngörülen 60 günlük sürenin dava dosyasının karara bağlanacak duruma gelmesi halinden itibaren başlayacağı belirtilmiştir. >---***--- İptal veya yürütmeyi durdurma davası, idarenin hukuka aykırı olan işleminin iptaline ve idarenin hukuka bağlı kalmasını sağlamaya yönelik bir davadır. İptal veya yürütmeyi durdurma davasının amacı, idarenin hukuka aykırı kararlar almasını önlemesidir. Böylece hukuk kurallarına bağlılığını sağlamak ve hukuka aykırı olduğu tespit edilen idari işlemleri hukuk düzeninden kaldırmak (iptal etmek) suretiyle hukuk düzeninin korunması amaçlanmaktadır. İptal davaları objektif davalardır: Ne davacının ne de davalının (iade) sübjektif bir hakkı söz konusudur. İdari işlemin hukuk sistemine, objektif hukuk kurallarına uygun olup olmadığı araştırılmaktadır. Aslında idare iptal davasının tarafını oluşturmaz: Uyuşmazlığın doğumuna neden olan iddia, idareye değil, isleme yönelmektedir. Çünkü iptal davasında yargılanan idare değil, onun işlemidir. İptal davasının objektif olma niteliğinin bir göstergesi de, iptali istenen idari işlemin yürütülmesinin durdurulmasına, belli koşulların gerçekleşmesi halinde, ancak mahkeme tarafından karar verilebiliyor olmasıdır. Yürütmenin durdurulması istisnai bir müessesedir ve buna mahkeme karar verir. İptal veya yürütmeyi durdurma kararı, idari bir işlemin hukuka uygun olup olmadığını denetleyen yargı organının, işlemin geçerliliğini etkileyen bir sakatlık saptaması durumunda, işlemin geri yürür biçimde ortadan kalkmasını sağlayan kesin hükümlü bir yargısal işlemdir. Hukuka aykırılık, bu aykırılığın yargı organınca saptanması anında değil, idari islerin yapıldığı anda doğmuştur. İptal veya yürütmeyi durdurma kararı, hukuka aykırılığı, bu aykırılığın doğduğu andan başlayarak ortadan kaldırarak bir yaptırım öngörmektedir. Bu da iptalin geri yürümesini gerektirmektedir. Dolayısıyla, iptal veya yürütmeyi durdurma kararları idari işlemin sakatlığının daha işlemin doğusunda var olduğunu ortaya koymak suretiyle, işlemin hukuki bir durum yaratmadığını, hukuksal bir değişiklik oluşturmadığını tespit etmektedir. İptal veya yürütmeyi durdurma kararı üzerine bazı durumlarda idarenin de yeni işlem yapma zorunluluğu, iptal veya yürütmeyi durdurma kararının, idari işlemi kendiliğinden ortadan kaldırması (iptal etmesi) niteliğini etkilemez. İptal veya yürütmeyi durdurma kararları veya yürütmeyi durdurma kararı idari işlemi ortadan kaldırır, meydana getirdiği sonuçların silinmesi gerekir. İptal veya yürütmeyi durdurma kararının hukuki sonucu, idari işlemin ortadan kalkması, varlığını sona erdirmesidir. İptal veya yürütmeyi durdurma kararının gereğinin yerine getirilmesi konusunda idarenin görevi, iptal edilen işlem dolayısıyla hukuk düzeninde meydana gelen sonuçları gidermek; hukuka aykırı durumdan, hukuka uygun duruma dönülmesini sağlamaktır. Genel düzenleyici idari işlemlerin iptali durumunda, işlemin hukuk düzenindeki varlığı kendiliğinden (otomatik olarak) son bulur. Bu açıdan idarenin yapması gereken bir işlem yoktur. İptal veya yürütmeyi durdurma kararları geçmişe etkilidir. Başka bir anlatımla, mahkeme, idari yargı kararı ile işlemdeki sakatlığı saptadığında, bu saptama sakatlığın doğumu anından itibaren geçerli olur. Bundan ötürü, iptal davalarında, işlemin yapıldığı andaki duruma göre yargılama yapılır. İptal veya yürütmeyi durdurma kararı ile hukuka aykırı işlem ortadan kaldırılınca, hukuka aykırı olmayan, yani sakat işlemin yapılmasından önceki duruma dönülür. İdareler iptal veya yürütmeyi durdurma kararı ile ortadan kalkmış olan idari işlemin yapılmasından önceki durumu aynen ve tamamen ve eski durumun sağlanması için idari tasarrufları tesis ve idari eylemleri ifa etmekle yükümlüdürler. Ancak, iptal veya yürütmeyi durdurma kararından sonra, idare, yeni işlem ve eylemler yapmak durumunda ise, bunları iptal kararı doğrultusunda ve ona uygun olarak yapmak zorundadır. İptal veya yürütmeyi durdurma kararı, geriye yürür biçimde idari işlemin hukuki varlığına son verir. İşlem ortadan kalktığına göre, bu durum herkes için sonuç doğurur. İptal veya yürütmeyi durdurma kararları ile ortadan kalkan bir işlemin bazıları için kalkmıştır, bazıları için ise kalkmamıştır denilmesi olanaksızdır. Bu yüzden iptal veya yürütmeyi durdurma kararlarının etkisi geneldir: Davada taraf olmayanlar da bu karardan yararlanır. Bunların ayrıca dava açmalarına gerek yoktur. Ayrıca, iptal veya yürütmeyi durdurma kararları iptali istenen tasarrufu ve ona bağlı işlemleri yapıldıkları tarihten itibaren ortadan kaldırmaktadır. Dolayısıyla, bu işlemdeki sakatlık ona dayanılarak yapılan işlemlere de sirayet etmektedir. SONUÇ Milli Eğitim Bakanlığı Eğitim Kurumları Yöneticileri Yönetmeliği Ek-2 Yönetici Değerlendirme Formunun kısmen yürütmesi durdurulmuştur. Bu karar atama yapılan 14 ildeki atamaların toptan iptal edilmesi, duyuruya çıkan 42 ilde de duyuruların yeniden yapılmasını gerektirir. Bakanlık, karar kendisine tebliğ edildikten sonra 30 gün içinde atamaları iptal etmek zorundadır. Bunun için esas karar beklenmez. Tüm atamaları iptal etmesi de zaruridir. İdare uygulamanın tüm etki ve sonuçları gidermek için buna mecburdur. Aksi halde davalar peşi sıra açılacaktır. Umarız süreç çok geciktirilmeden akl-ı selimle bu kez gerçekten objektif kriterler taşıyan yeni bir yönetmelik hazırlanır ve yayınlanır.
__________________
Kontrolsüz Güç Güç Değildir...! Bizler Gücümüzü Kontrol Ederek Ve Birliktelik İçerisinde Daha Doğru Ve Güzele Ulaşacağız...! |
Reklam Alanı |
09-04-2009, 22:04 | #2 |
Guest
Mesajlar: n/a
|
teşekkürler ....
|
Popüler Sitelerde Paylaş |
Etiketler |
atamalar, edilmeli, tümden, İptal |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
il içi atamalar | levent arslan | İl içi ve İl Dışı Tayinler | 4 | 22-02-2010 13:46 |
performans ödevlerinde dikat edilmeli kanımca | dreamman | Beden Eğitimi Performans Görevleri | 5 | 29-12-2009 23:22 |
Beden Egitimi Derslerini Tümden Kaldırın. | webceren | Sohbet ve Tartışma | 2 | 14-10-2009 12:21 |
Usulsüz Atama İptal Edildi | binali | Eğitim Haberleri | 0 | 02-02-2009 19:35 |
4. Kademe Antrenörlük Kursu İptal Edildi-Karate.. | hat64 | Antrenör ve Hakem Kursları, Seminerler | 0 | 17-10-2008 00:20 |
Reklam Alanı |