Konu: ACİLL BANDO
Tekil Mesaj gösterimi
Alt 01-03-2009, 21:33   #4
sevecenmustak
Üye
 
sevecenmustak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Şub 2008
Bulunduğu yer: Ordu
Mesajlar: 31
Teşekkürleriniz: 19
0 Mesajına 0 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 0
sevecenmustak
Standart

OKULLARDA KURULACAK BORU-TRAMPET GRUPLARI iLE İLGİLİ GENEL AÇIKLAMALAR />

Fransızcada "<?: = st1 ns = :schemas-microsoft-comffice:smarttags" /><st1:PersonName w:st="on" ProductID="La Bande">La Bande</st1:PersonName>", İngilizcede "Band", İtalyancada "Banda" olaı-.t adlandırılan, Tanzimat'tan sonra bizde de "Banda" adı ile oluşturulan mÜ21iil, topluluğunun adı, halk arasında "BANDO" olarak bugünkü söyleniş biçimini almıştır.

Askeri birliklerimizin değişik birimlerinde (Kara, Hava, Deniz, Jandarma) •• değişik kademelerinde (Ordu, Kolordu, Tümen vb.) üflemeli ve vurmalı çalgılardan oluşan bandolarla, şehirlerimizin birçoğunda oluşturulan belediye bandoları~, günümüzde de işlevlerini gelişerek sürdürmektedirler. Gerek askeri, gerekse belediye bandoları ile yapılan müzik ezgisel nitelikte olduğu için bu tür bando, ezgisel bando olarak da adlandırılabilir.

Cumhuriyet döneminin başlangıcıyla ülkemizdeki hızlı okullaşma süreci_ banda geleneği, okullarımıza da yansımıştır. Ekonomik koşuları yeterli, çalışma ortamı bulunan okullarımızda ezgisel bandolar oluşturulmuştur. Ezgisel bandoların yanı sıra, özellikle yürüyüşlerde ritmik disiplini sağlamak amacıyla davul zil-trampet ve boru (borazan)lardan oluşan topluluklara da bando adı verilmiştir. Bu tür topluluklar, bir yandan da boru-trampet takımı olarak adlandırılmışlardır bu tür bandı topluluklarına, ritmik bando da denilebilir.

Özellikle okul bandoları konusunda yapılan araştırmalarda, yayınların kaynakların çok az ve yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır. Okullarımızdaki boru-trampet çalışmalarının, usta-çırak yöntemiyle ve çoğunlukla beden eğitimi ­müzik öğretmenlerinin yönlendirilmesi bazen de konuya ilgi duyan diğer branşlardaki eğitimcilerin yardımlarıyla gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Özellikle trampetler için ritm kaynağı olabilecek konuşma dilimize (ritmik prozodi) uygulanabilir birçok söz dizimi, işitme yöntemiyle yaygınlaşmıştır ve kullanılmaktadır.[ Aşağıdaki örnekler, bunlardan sadece ikisidir.
(Sözleri ve ritmik yapılarını inceleyiniz.)

<?: = v ns = :schemas-microsoft-com:vml" /></v:stroke></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:ulas></vath><o:lock aspectratio="t" v:ext="edit"></o:lock></v:shape></v:></v:shape>

</v:></v:shape>

(Yukarıdaki örneklere benzeyen diğer ritmik söz dizimlerinin derlenmesi, bu konuda yeni ve yararlı bir kaynak oluşturabilir.)






OKUL BANDOLARINDA DİZİLİM

Okul bandoları olarak tanımladığımız boru-trampet takımlarının dizilimi, 41ü, 5 li, 6–7–8 ii olarak düzenlenebilir. Ancak dörtlü dizi/im, en yaygın olan şeklidir. Okul bandoları, eleman sayısına göre sınıflandırılır ve birinci, ikinci, üçüncü sınıf olarak adlandırılırlar. (Bozkaya iSMAiL, 1991).

1. sınıf okul bandosu: Banda yöneticisi (şef), 40 boru, 20 trampet, 2 zil, 1 davulcudan oluşur.

2. sınıf okul bandosu: Banda şefi, 20 boru, 12–14 trampet, 1 zil, 1 davulcudan oluşur.

3. sınıf okul bandosu: Şef, 12 boru, 6–8 trampet, 1 zil, 1 davulcudan oluşur. (Okul bandolarındaki eleman sayısı, ortam ve koşullara göre artırılabilir. Boru-trampet takımlarının yürüyüş dizilimi, farklı biçimlerde oluşturulabilmektedir. Yaygın olanı, (B) sıralanmasındaki biçimdir.


</v:></v:shape>

YÖNETİCİ (ŞEF) : Bandoyu çalıştıran, yöneten öğrencidir. Tempo majör ya da dram majör olarak da adlandırılır. Müzik yeteneği, bandonun disiplinini ve bütün­lüğünü sağlayacak yeterlikte olmalıdır. Elindeki asa (tahta ya da hafif metal dalı: yapılmış baston) ile bandonun sorumluluğunu yükümlenir. Belli kuralları olmamasına karşın yöneticilik, özel beceri ve yaratıcılığı gerektirir.
BANDO ELAMANLARI: Seslendirmede birlik ve bütünlüğün sağlanabilmesi için davul, zil, trampet ve boru çalacak öğrencilerin de müzikalitelerinin yeterliliği olması gerekir. Özellikle boru üfleyecek öğrencilerin, dudak, diş yapılan uygunluğu ile sağlıklı üfleme güçlerinin de belirlenmesi gerekir.
Tören yürüyüşü başlamadan önce şefin işaretiyle borazanlardan biri, doğaçlama yapar. Boru ile yapılacak doğaçlama, aşağıdaki biçimde olabilir. Sol, do, mi sesleriyle yapılacak doğaçlama karar sesi DO2 dir.

Daha sonra trampetler, tremolo yaparak grubu yürüyüşe hazırlarlar. Yönetici önceden belirlenmiş marşların sayısını sol eliyle belirtir. Yürüyüş hızının ritmini vererek sağ elindeki asa ile yürüyüşü başlatır.
Banda eşliğindeki yürüyüşlerde hız, her adım için bir vuruşluk ( ) karşılığı olarak düşünülür. Bu hız, çoğunlukla metronomdaki 96 sayısın karşılığıdır. Yürüyüşün yavaşlaması ya da çabuklaşması durumunda sayı, 90–112 arasında değişebilir.

Müzikte kullanılan bazı işaretlerle, trampetler ve borular için en çok kullanılan ritm (tartım) kalıpları, şematik ve müzik yazısı ile aşağıdaki biçimde açıklanabilir.
</v:></v:shape>

</v:></v:shape>

OKUL BANDOLARINDA KULLANILABİLECEK RİTMİK YAPILAR VE MARŞ ÖRNEKLERİ

Bandolarında kullanılan ritmik yapılar, yazımızın girişinde belirtildiği gibi .usta- çırak yöntemi ve etkileşimi ile yaygınlaşmıştır. Bu örnekler incelendiğinde, ritmik yapıların, müziksel biçimlemede iki vuruş ( 2 ) ya da çoğunlukla dört vuruş u ölçümleme içinde olduğu belirmektedir. Marş olarak adlandırılan ritmik yapılar, çoğunlukla 4x4 ölçüden oluşmaktadır. Birçok durumlarda her ölçünün ritmik yapıda olduğu, bazı durumlarda monotonluğun giderilmesi için "bir ölçüde’deki ritmik yapının değiştiği aynı ritmik yapının sürekliliği durumunda ise son ölçüdeki ritmin farklılığını belirgin olarak hissedilmektedir. ( Örnekler incelendiğinde uygulama yapıldığında konu daha iyi anlaşılacaktır.





</v:></v:shape>
</v:></v:shape></v:></v:shape>

</v:></v:shape>














arkadaşlar bunlarda benden,umarım işinize yarar...
KAPTAN DENİZE DAL
KAPTAN DENİZE DAL
KAPTAN DENİZE
KAPTAN DENİZE
KAPTAN DENİZE DAL


BALKONA BAK
BALKONA BAK
BALKONDAKİ KIZLARA BAK


SOL SAĞ SOL SAĞ
YARIN BAYRAM OLSA


KIBRIS TÜRKTÜR TÜRK KALACAKTIR
KIBRIS TÜRKTÜR TÜRK KALACAKTIR
KIBRIS TÜRKTÜR TÜRK KALACAKTIR
ANKARA İZMİR VAN



HOPBALA HOPBALA ASLAN YİBO
ASLAN YİBO
ASLAN YİBO
HOPBALA HOPBALA HOP


TARAM TARAM TAM TARAM TARAM
TARAM TARAM TAM TARAM TARAM
TARAM TARAM TAM TARAM TARAM
TAM TARA TARA TARA TAM


TAM TAM TAM TARA TARAM TARAM TARA
TAM TAM TAM TARA TARAM TARAM TARA
TAM TAM TAM TARA TARAM TARAM TARA
TAM TARA TARA TARA TAM


TAMTARA TAMTARA TAMTARA TARA TARA TAM TAM TAM
TAMTARA TAMTARA TAMTARA TARA TARA TAM


kolay gelsin başarılar....












BORU TRAMPET TAKIMI MARŞLARI

1. MARŞ


Ankara Van Ankara Van


Ankara İzmir Ankara Van


Ankara Van Ankara Van


İzmir Gelibolu Van ( solo Gelibolu Van)


2. MARŞ


Ankara Van tak tak tak


Ankara Van tak tak tak


Ankara İzmir Ankara Van


Ankara Van tak tak tak


Ankara Van tak tak tak


Ankara İzmir Ankara Van


3. MARŞ


Dön dön kelebek dön ( solo Gelibolu Van)


Dön dön kelebek dön ( solo Gelibolu Van)
Dön dön kelebek Dön dön kelebek


Dön dön kelebek dön ( solo Gelibolu Van)

4. MARŞ
İnegöl tak tak İnegöl tak tak
İnegöl İnegöl İnegöl tak tak
İnegöl tak tak İnegöl tak tak


İzmir Gelibolu Van ( solo Gelibolu Van)
5. MARŞ
Taka taka taka taka tak tak tak (yavaş)
Taka taka taka taka tak tak tak
Taka taka taka taka tak tak tak


Taka tak taka tak tak. ( solo Gelibolu Van)
Arkadaşlar sizlerle daha zenginleştirebilirsiniz. kolay gelsin.


alıntıdır
sevecenmustak isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159