OKULLARDA KURULACAK BORU-TRAMPET GRUPLARI iLE İLGİLİ GENEL AÇIKLAMALAR />
Fransızcada "<?: = st1 ns = :schemas-microsoft-com

ffice:smarttags" /><st1:PersonName w:st="on" ProductID="La Bande">La Bande</st1:PersonName>", İngilizcede "Band", İtalyancada "Banda" olaı-.t adlandırılan, Tanzimat'tan sonra bizde de "Banda" adı ile oluşturulan mÜ21iil, topluluğunun adı, halk arasında "BANDO" olarak bugünkü söyleniş biçimini almıştır.
Askeri birliklerimizin değişik birimlerinde (Kara, Hava, Deniz, Jandarma) •• değişik kademelerinde (Ordu, Kolordu, Tümen vb.) üflemeli ve vurmalı çalgılardan oluşan bandolarla, şehirlerimizin birçoğunda oluşturulan belediye bandoları~, günümüzde de işlevlerini gelişerek sürdürmektedirler. Gerek askeri, gerekse belediye bandoları ile yapılan müzik ezgisel nitelikte olduğu için bu tür bando, ezgisel bando olarak da adlandırılabilir.
Cumhuriyet döneminin başlangıcıyla ülkemizdeki hızlı okullaşma süreci_ banda geleneği, okullarımıza da yansımıştır. Ekonomik koşuları yeterli, çalışma ortamı bulunan okullarımızda ezgisel bandolar oluşturulmuştur. Ezgisel bandoların yanı sıra, özellikle yürüyüşlerde ritmik disiplini sağlamak amacıyla davul zil-trampet ve boru (borazan)lardan oluşan topluluklara da bando adı verilmiştir. Bu tür topluluklar, bir yandan da boru-trampet takımı olarak adlandırılmışlardır bu tür bandı topluluklarına, ritmik bando da denilebilir.
Özellikle okul bandoları konusunda yapılan araştırmalarda, yayınların kaynakların çok az ve yetersiz olduğu sonucuna varılmıştır. Okullarımızdaki boru-trampet çalışmalarının, usta-çırak yöntemiyle ve çoğunlukla beden eğitimi müzik öğretmenlerinin yönlendirilmesi bazen de konuya ilgi duyan diğer branşlardaki eğitimcilerin yardımlarıyla gerçekleştirildiği belirlenmiştir. Özellikle trampetler için ritm kaynağı olabilecek konuşma dilimize (ritmik prozodi) uygulanabilir birçok söz dizimi, işitme yöntemiyle yaygınlaşmıştır ve kullanılmaktadır.[ Aşağıdaki örnekler, bunlardan sadece ikisidir.
(Sözleri ve ritmik yapılarını inceleyiniz.)
<?: = v ns = :schemas-microsoft-com:vml" /></v:stroke></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:f></v:ulas></v

ath><o:lock aspectratio="t" v:ext="edit"></o:lock></v:shape></v:></v:shape>
</v:></v:shape>
(Yukarıdaki örneklere benzeyen diğer ritmik söz dizimlerinin derlenmesi, bu konuda yeni ve yararlı bir kaynak oluşturabilir.)
OKUL BANDOLARINDA DİZİLİM
Okul bandoları olarak tanımladığımız boru-trampet takımlarının dizilimi, 41ü, 5 li, 6–7–8 ii olarak düzenlenebilir. Ancak dörtlü dizi/im, en yaygın olan şeklidir. Okul bandoları, eleman sayısına göre sınıflandırılır ve birinci, ikinci, üçüncü sınıf olarak adlandırılırlar. (Bozkaya iSMAiL, 1991).
1. sınıf okul bandosu: Banda yöneticisi (şef), 40 boru, 20 trampet, 2 zil, 1 davulcudan oluşur.
2. sınıf okul bandosu: Banda şefi, 20 boru, 12–14 trampet, 1 zil, 1 davulcudan oluşur.
3. sınıf okul bandosu: Şef, 12 boru, 6–8 trampet, 1 zil, 1 davulcudan oluşur. (Okul bandolarındaki eleman sayısı, ortam ve koşullara göre artırılabilir. Boru-trampet takımlarının yürüyüş dizilimi, farklı biçimlerde oluşturulabilmektedir. Yaygın olanı, (B) sıralanmasındaki biçimdir.
</v:></v:shape>
YÖNETİCİ (ŞEF) : Bandoyu çalıştıran, yöneten öğrencidir. Tempo majör ya da dram majör olarak da adlandırılır. Müzik yeteneği, bandonun disiplinini ve bütünlüğünü sağlayacak yeterlikte olmalıdır. Elindeki asa (tahta ya da hafif metal dalı: yapılmış baston) ile bandonun sorumluluğunu yükümlenir. Belli kuralları olmamasına karşın yöneticilik, özel beceri ve yaratıcılığı gerektirir.
BANDO ELAMANLARI: Seslendirmede birlik ve bütünlüğün sağlanabilmesi için davul, zil, trampet ve boru çalacak öğrencilerin de müzikalitelerinin yeterliliği olması gerekir. Özellikle boru üfleyecek öğrencilerin, dudak, diş yapılan uygunluğu ile sağlıklı üfleme güçlerinin de belirlenmesi gerekir.
Tören yürüyüşü başlamadan önce şefin işaretiyle borazanlardan biri, doğaçlama yapar. Boru ile yapılacak doğaçlama, aşağıdaki biçimde olabilir. Sol, do, mi sesleriyle yapılacak doğaçlama karar sesi DO2 dir.
Daha sonra trampetler, tremolo yaparak grubu yürüyüşe hazırlarlar. Yönetici önceden belirlenmiş marşların sayısını sol eliyle belirtir. Yürüyüş hızının ritmini vererek sağ elindeki asa ile yürüyüşü başlatır.
Banda eşliğindeki yürüyüşlerde hız, her adım için bir vuruşluk ( ) karşılığı olarak düşünülür. Bu hız, çoğunlukla metronomdaki 96 sayısın karşılığıdır. Yürüyüşün yavaşlaması ya da çabuklaşması durumunda sayı, 90–112 arasında değişebilir.
Müzikte kullanılan bazı işaretlerle, trampetler ve borular için en çok kullanılan ritm (tartım) kalıpları, şematik ve müzik yazısı ile aşağıdaki biçimde açıklanabilir.
</v:></v:shape>
</v:></v:shape>
OKUL BANDOLARINDA KULLANILABİLECEK RİTMİK YAPILAR VE MARŞ ÖRNEKLERİ
Bandolarında kullanılan ritmik yapılar, yazımızın girişinde belirtildiği gibi .usta- çırak yöntemi ve etkileşimi ile yaygınlaşmıştır. Bu örnekler incelendiğinde, ritmik yapıların, müziksel biçimlemede iki vuruş ( 2 ) ya da çoğunlukla dört vuruş u ölçümleme içinde olduğu belirmektedir. Marş olarak adlandırılan ritmik yapılar, çoğunlukla 4x4 ölçüden oluşmaktadır. Birçok durumlarda her ölçünün ritmik yapıda olduğu, bazı durumlarda monotonluğun giderilmesi için "bir ölçüde’deki ritmik yapının değiştiği aynı ritmik yapının sürekliliği durumunda ise son ölçüdeki ritmin farklılığını belirgin olarak hissedilmektedir. ( Örnekler incelendiğinde uygulama yapıldığında konu daha iyi anlaşılacaktır.
</v:></v:shape>
</v:></v:shape></v:></v:shape>
</v:></v:shape>
arkadaşlar bunlarda benden,umarım işinize yarar...
KAPTAN DENİZE DAL
KAPTAN DENİZE DAL
KAPTAN DENİZE
KAPTAN DENİZE
KAPTAN DENİZE DAL
BALKONA BAK
BALKONA BAK
BALKONDAKİ KIZLARA BAK
SOL SAĞ SOL SAĞ
YARIN BAYRAM OLSA
KIBRIS TÜRKTÜR TÜRK KALACAKTIR
KIBRIS TÜRKTÜR TÜRK KALACAKTIR
KIBRIS TÜRKTÜR TÜRK KALACAKTIR
ANKARA İZMİR VAN
HOPBALA HOPBALA ASLAN YİBO
ASLAN YİBO
ASLAN YİBO
HOPBALA HOPBALA HOP
TARAM TARAM TAM TARAM TARAM
TARAM TARAM TAM TARAM TARAM
TARAM TARAM TAM TARAM TARAM
TAM TARA TARA TARA TAM
TAM TAM TAM TARA TARAM TARAM TARA
TAM TAM TAM TARA TARAM TARAM TARA
TAM TAM TAM TARA TARAM TARAM TARA
TAM TARA TARA TARA TAM
TAMTARA TAMTARA TAMTARA TARA TARA TAM TAM TAM
TAMTARA TAMTARA TAMTARA TARA TARA TAM
kolay gelsin başarılar....
BORU TRAMPET TAKIMI MARŞLARI
1.
MARŞ
Ankara Van Ankara Van
Ankara İzmir Ankara Van
Ankara Van Ankara Van
İzmir Gelibolu Van (
solo Gelibolu Van)
2.
MARŞ
Ankara Van tak tak tak
Ankara Van tak tak tak
Ankara İzmir Ankara Van
Ankara Van tak tak tak
Ankara Van tak tak tak
Ankara İzmir Ankara Van
3.
MARŞ
Dön dön kelebek dön (
solo Gelibolu Van)
Dön dön kelebek dön (
solo Gelibolu Van)
Dön dön kelebek Dön dön kelebek
Dön dön kelebek dön (
solo Gelibolu Van)
4.
MARŞ
İnegöl tak tak İnegöl tak tak
İnegöl İnegöl İnegöl tak tak
İnegöl tak tak İnegöl tak tak
İzmir Gelibolu Van (
solo Gelibolu Van)
5.
MARŞ
Taka taka taka taka tak tak tak (yavaş)
Taka taka taka taka tak tak tak
Taka taka taka taka tak tak tak
Taka tak taka tak tak. (
solo Gelibolu Van)
Arkadaşlar sizlerle daha zenginleştirebilirsiniz. kolay gelsin.
alıntıdır