Beden Eğitimi ve Spor Portalı

Beden Eğitimi ve Spor Portalı (https://forum.bedenegitimi.gen.tr/index.php)
-   Kişisel Gelişim ve Spor (https://forum.bedenegitimi.gen.tr/forumdisplay.php?f=95)
-   -   Çocuklara Okuma Alışkanlığının Kazandırılmasında A (https://forum.bedenegitimi.gen.tr/showthread.php?t=3292)

binali 03-06-2008 22:49


Çocuklara Okuma Alışkanlığının Kazandırılmasında Aile ve Öğretmenlerin Rolü



Okuma alışkanlığı kişinin bir gereksinim olarak algılaması sonucu okuma eylemini, yaşam boyu sürekli ve düzenli biçimde gerçekleştirmesidir. Kişilerin okumayı öğrendikten sonra bu eylemi zevkle yapmalarını sağlamak için kazanmaları gereken önemli bir beceridir. Okuma alışkanlığının, temelinin aile içinde atıldığı ve devamının eğitim sisteminde öğretmenler tarafından öğrenciye kazandırıldığı düşünülürse bu alışkanlığın kazanımında aile ve öğretmenlerin rolü büyüktür.

Çocukların ilk alışkanlıklarını kazandığı ve ilk öğrendiklerinin ailede gerçekleştiği düşünülürse çocuğun önünde ebeveynlerin sergilemiş olduğu tutum ve davranışlar, ileride çocuğun okuma alışkanlığını önemli ölçüde etkiler. Okumayan, çocuklarının okumasına destek olmayan ebeveynlerin çocuklarının gerçek anlamda okuma alışkanlığına sahip olması beklenemez. Aksine ebeveynin bu konuda çocuğuna karşı göstereceği ilgi ve vereceği destek çocuğun okuma eğiliminin sürekli, düzenli biçimde ve eleştirel bir içerikte gerşekleşmesini, sağlayacaktır. ""Çocukların aile üyeleriyle olan ilşkileri, diğer bireylere , nesnelere ve tüm yaşama karşı aldığı tavırların, benimsediği tutum ve davranışların temelini oluşturur"" (Yavuzer 2002 : 132). Ayrıca ebeveynlerin eğitim düzeyi, mesleği ve ekonomik düzeyi bu alışkanlıkların kazandırılmasında etkilidir.


Çocuklara okuma alışkanlığının kazandırılması için anne-babalara önemli görevler düşmektedir.

Bu alışkanlığı kazandırmak için :

-Küçük yaşlarda, çocuğa özel zaman ayırarak, onun ilgi düzeyi ve yaşına uygun öykü, masal kitaplarını okuyarak temeller atılabilir.

-Evde hem aile fertlerinin hemde çocukların ulaşabileceği bir yere farklı türde kitapları içeren bir kitap köşesi oluşturulabilir. Eğer evde sürekli televizyon seyredilip hiç kitap okunmuyorsa çocuklarında kitap okumasını beklemek gerçekçi olmaz.

-Kitaplar çocukların ilgi alanlarına göre ve çocukla birlikte seçilmelidir.-Anne babalar, çocukla birlikte alışverişe veya gezmeye gittiklerinde, bir kitapçıya ya da kitap-dergi reyonuna uğramayı ihmal etmemelidirler.

-Kitap okuma alışkanlığının kazanılmasında kütüphane kullanımının etkisi büyüktür. Bu nedenle çocuklar için çevre kütüphanelerin tanıtılmasına yönelik gezilerin yanında okul kütüphanesinin aktif kullanımı için yönlendirilmeleri gerekir.

-Anne babaların ödül listesinde mutlaka kitap olmalıdır.-Çocuğu sürekli okuması yönünde uyarmak yerine, kitap okuduğunda onu destekleyerek motive etmek daha doğru olur.

-Yaşına uygun bir dergiye abone olması ya da düzenli bir şekilde takip etmesi için yol gösterilebilir.

Bu konuda araştırmaları bulunan Baumberger’in (Baumberger 1990 : 45) ebeveynlere önerileri ise aşağıda sıralanmıştır ;

-Ebeveynler çocuklarına yüksek sesle ve sıkça hikayeler okuyabilir ve anlatabilirler.
-Çocukların gereksinimleri ve yaşına göre ebeveynler evlerinde kitaplık oluşturabilirler.
-Ebeveynler ailece belli zamanlarda, belli bir sürenin okumaya ayrılmasını sağlayabilirler
-Ebeveynler çocuklarına okudukları şeylerin önemini anlatabilirler
-Ebeveynler, çocuklarını verdikleri harçlıkların bir kısmını kitap almak için harcaması konusunda eğitebilirler.


Çocukların okuma alışkanlığı kazanmasında aileden sonra öğretmenlerin de çok önemli rolleri vardır. Öncelikle iyi bir okuyucu olarak öğrencilere örnek olan öğretmenler aynı zamanda temel okuryazarlığın okuma alışkanlığına dönüşmemesi halinde bir anlam ifade etmediğini, kitap okumanın öğrenim sürecicinin bir parçası olduğunu ve yaşam boyu sürmesi gerektiğini öğrencilere sürekli ifade ederler.

Ayrıca öğretmenler bu konuyla ilgili çeşitli faliyetlerde bulunurlar;


-İlk öğretimin ilk sınıflarında sınıf kitaplıkları oluştururlar. Sınıf panosunda öncelikli okunması gereken kitaplar sergiler ve öğrencilerin kitapla iç içe olmaları sağlarlar.
-Sınıf öğretmenleri imkan varsa okul kütüphanesinde yoksa sınıf içinde serbest okuma saatleri düzenleyerek, çocukların kendi seçtiği kaynakları okuması için ortam hazırlarlar.
-Okulda kitap okumanın önemini anlatan bir duvar gazetesi oluşturup, öğrencilerin okudukları kitaplarla ilgili yazıları bu gazetede sorgularlar.
-Velilerle görüşmeler yaparak onları çocuklarına okuma alışkanlığı kazandırabilmeleri için neler yapmaları gerektiği konusunda bilgilendirirler.
-Öğrencilerin sırf roman hikaye türü kitaplar değil, biyografi, gezi, hatıra, kişisel gelişim, araştırma vb. kitaplara da yönelmesini sağlarlar.
-Öğrencileri okul kütüphanesini kullanmaları için yönlendirilebilir ve birlikte çevre kütüphanelere geziler düzenleyerek çocuklara kütüphane kullanma alışkanlığı kazandırırlar.


Çocuklara okuma alışkanlığı kazandırılması konusunda Prof. Dr. Bülent Yılmaz’ın dikkat çektiği dört nokta vardır ;

1. Çocukluk dönemi kişiliğin oluştuğu dönemdir
2. Okuma, sağlıklı ve gelişmiş bir kişiliğin temel taşlarından birisidir.
3. Ebeveyn ve öğretmen, çocuğa okuma alışkanlığı kazandırma ve geliştirmede doğrudan sorumlu kişilerdir.
4. Okuma alışkanlığı, ancak çocukluk döneminde kazanılır. Bu dört noktanın bilincine varılması, çocukların okuma alışkanlığı kazanmasına etki eder. Genel olarak ebeveynin çocuğuna göstereceği ilgi ve vereceği destek çocukların bu gün ve gelecekte okuyan ve ne istediğini bilen bireyler olmasını sağlayacaktır.



Ahmet Köseoğlu 03-06-2008 22:59



Çok güzel bir konu binali hocam,,,, Bence Türkiye 'de sadece çocuklara değil, herkese, hepimize böyle bir alışkanlık gerekiyor hocam, haksız mıyım hocam...:))http://www.bedenegitimi.gen.tr/forum...ys/smiley2.gif

binali 07-06-2008 17:19

Hocam yerden gök'e kadar haklısınız.

^lavinia^ 07-06-2008 18:03



sayın binali hocam böyle güzel bir konuyu paylaştığınız için size teşekkür ediyorum.ben sınıf öğretmeniyim.öğrencilerime kitap okumayı alışkanlık haline getirmek için yapmadığım şey kalmadı diyebilirim.fakat en etkilisi onlarla beraber kitap okumak oldu.belli aralıklarla sınıfta hep beraber kitap okuduk.bende onlarla beraber okudum.çünkü küçük yaştaki çocuklar birer tiyatro sanatçıları gibiler ve taklit en iyi yapabildikleri şey.bence her anne baba ve öğretmen iyi birer model olmalı.her gün düzenli olarak evde beraberce kitap okumalılar.ve şuna inanıyorum ki OKU demektense OKUYALIM demek daha etkili..


tekrar tşk ediyorum hocam.umarım tüm ebeveyinlerimiz ve öğretmenlerimiz bu duyarlılığı gösterirler.saygılarhttp://www.bedenegitimi.gen.tr/forum...ys/smiley1.gif

hat64 07-06-2008 18:05

çok teşekkürler Binali hocam. gururla söyleyebilirim ki üstte yazılanları doğal olarak uygulayan ebeveynler olarak birşeyler başarmışız biz.. , Güneş'in okul dergilerinde yazıları, Devrim' de 2. sınıflar kitap kurdu oluyor her ay.http://www.bedenegitimi.gen.tr/forum...s/smiley32.gif

^lavinia^ 07-06-2008 18:15

hatice hocam çocuklarınızdan bahsediyorsunuz anladğım kadarıyla..ne mutlu size. ama malesef böyle duyarlı ebeveynler o kadar az ki.sizi tebrik ediyorumhttp://www.bedenegitimi.gen.tr/forum...s/smiley32.gifhttp://www.bedenegitimi.gen.tr/forum...s/smiley32.gifhttp://www.bedenegitimi.gen.tr/forum...s/smiley32.gif

hat64 07-06-2008 18:19

'''''çünkü küçük yaştaki çocuklar birer tiyatro sanatçıları gibiler ve taklit en iyi yapabildikleri şey''''' ( sizden alıntı)


evet hocam, biz çocuklara oku demeyiz, salonumuzdaki büfelerde kristaller yerine kitaplar var .( kitaplık var yani) teşekkür ederim.

binali 08-06-2008 20:46

Eğitim ve spor eğitimi alanında tüm mücadeleci öğretmen arkadaşlarımı emeklerinden dolayı kutlarım.Emeklerinin karşılığını bir gün kardelenler olarak karşılarına çıktıklarında gözlerinizin içinin güleceğini biliyorum.
Sağ olun var olun.

MAZLUM 02-07-2008 12:34



Sevgili Binali hocam çalışmalarınızdan dolayı sizi kutlarım ayrıca paylaştıklarınız için teşekkür ederim.80 darbesinden sonra kitapla yakalanan insanların , televizyonda suç unsuru olarakklasik kitaplarla görüntülenmesi,kütüphanelerin yerine arabesk kültürün dayatılması,sinemadan tiyatroya,resimden heykele,her türlü okuma gereksinimini oluşturacak unsurun planlı ve sistemli bir şekilde yok edilerek felsefe bölümlerinin hızla kapatılarak yerine dogmatik düşünceyi hakim kılacak kurumların özendirilmesi en önemliside"köşe dönmeci" insan modelinin değerli kılınması kitap okumanın gereksiz,boşa zaman harcama,boş-beleş felssefe yapma aracı olarakoluşturulan tüketim toplumunun kafasına kazınmasına zemin hazırladı.Özetlekitap okumamak bir sonuçtur.Neden değil.Teşekkürler.


Tüm Zamanlar GMT +3 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 02:40.

Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2006 - 2025, Türkiye'nin Beden eğitimi ve Spor Portalı
2007-2024 Türkiye'nin Beden Eğitimi ve Spor Portalı

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159