18-07-2008, 13:50 | #1 |
Çalışkan Üye
Üyelik tarihi: Eki 2007
Mesajlar: 3.631
Teşekkürleriniz: 2
12 Mesajına 18 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 21 |
Reklam Alanı
id=Autonumber7 borderColor=#111111 > width="1%"> width="99%"> width="1%"> width="99%"> Prof. Dr. Yaşar Sevim Gazi Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Yüksekokulu Antrenörlük Eğitimi Bölüm Başkanı width="1%"> width="99%"> width="1%"> width="99%"> BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN SPOR BRANŞLARINA YÖNLENDİRİLMESİ VE MOTİVE EDİLMESİ width="98%" color=#800000 SIZE=1> 1. GİRİŞ Okullarda sporunun yaygınlaşması ve gelişmesi, beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşlarına motive edilmesi takımlarının alt yapı çalışmaları için büyük önem taşımaktadır. Okullarda sporun gelişmesinde beden eğitimi öğretmenlerine önemli görevler düşmektedir. Genellikle beden eğitimi öğretmenlerinin spor hakkındaki ilgi ve bilgisi, okullarda öncelikli olarak yapılacak spor aktivitelerini belirlemektedir. Öğrencilerin beklentilerine cevap verme ve onları yönlendirme konusunda beden eğitimi öğretmenlerinin duyarlı davranmaları gerekmektedir. Okullarda sporun gelişmesini, takım ve oyuncu sayısının artmasını istiyorsak öncelikli olarak beden eğitimi öğretmenlerini spor branşlarına motive etmeliyiz. Bunu sağlamak için de öncelikle beden eğitimi öğretmenlerinin gereksinimlerini ortaya koymamız ve bu ortamı sağlayacak önlemleri almamız gerekir. Ancak bu gerekli ortam oluşturulduktan sonra beden eğitimi öğretmenleri daha kolay spor branşlarına yönlendirilebilir. 2. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENİ OLACAK ÖĞRENCİLERİ SPOR BRANŞLARINA MOTİVE EDİCİ BAZI ÖNERİLER Beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşlarına motive edilmesine yüksekokul programlarında başlamalıdır. Her ülkenin beden eğitimi ve spor yüksekokullarındaki sistem farklı olabilir. Fakat bu ülkeler de kendi sistemlerinde beden eğitimi öğretmeni yetiştiren kurumlarında bu problemi asgari ölçüde çözmeye çalışmalıdırlar. Beden eğitimi öğretmeni olmak üzere eğitim alan öğrencilere spor branşlarının öğretilmesi, benimsetilmesi ve uygulatılması sporunun gelişimi için vazgeçilmez bir unsurdur. Bu amaçla uygulanabilecek bazı öneriler: 1. Beden eğitimi öğretmeni yetiştiren yüksek spor okullarında takım kurmaya yönelik özendirici çalışmalar yapmak, öğretim programlarında gereken yerin verilmesini sağlamak. 2. İlk ve orta öğretimde spor yapmış öğrencileri beden eğitimi öğretmenliğine yönlendirerek sporun içinden gelmiş olan beden eğitimi öğretmenlerinin sayısını ve kalitesini arttırmak. 3. Yüksekokula giren öğrenciler mutlaka öğrenim aldıkları süre içerisinde antrenörlüğe yönlendirilmelidir. Öğretim görevlileri tarafından ilk ve orta öğretimlerde takım çalıştırmaları istenmeli ve teşvik edilmelidir. 4. Öğrencilere uygulama ve teori dersleri kapsamlı bir şekilde verilmeli ve antrenörlük yapmayı özendirici hale getirecek ders programları uygulanmalıdır. 5. Üniversitelerde okul içinde düzenlenecek çeşitli spor branşlarında yapılan turnuvalar öğrencilerin bu branşları keyifle uygulamalarını sağlayacaktır. Aynı şekilde kendilerinden de ilk ve orta öğretimlerde takım çalıştırmaları istenebilir ve onlar arasında turnuvalar düzenlenebilir. 6. Üniversiteler arası özel turnuvalar düzenlenebilir. Bu turnuvalarda sadece üst seviye değil yeni başlayanlar için de gruplar oluşturulmalıdır. Böylece daha önceden o branşı yapmamış öğrencilerin de bu turnuvalara katılmaları sağlanmalıdır. 7. GSGM özellikle beden eğitimi öğretmenlerinin katıldığı okullara yönelik turnuvalara katkı sağlayabilir veya uluslararası bu tür organizasyonları destekleyebilir. 8. Spor yüksek okullarında spor fan klüpleri kurulabilir. Bu klüp içerisine sadece daha önceden bu branşla uğraşmış öğrenciler değil yeni tanışmış öğrenciler de alınmalıdır. Bu fan klüplere üye olanlar öğretmen olduklarında da birbirleriyle iletişim kurarak bu branşlar üzerine yardımda bulunabilirler. Teknik ve maddi anlamda yardımlaşma meslek hayatına atıldıklarında da devam edebilir. 9. Öğrencilerin maç ve turnuvaları canlı olarak izlemeleri iyi bir motive yöntemi olacaktır. Öğrenciler il içi ve il dışı önemli maçlara ve şampiyonalara götürülmeli ve buna yönelik organizasyonlar yapılmalıdır. 10. Avrupa ve diğer ülkelerde uygulanan beden eğitimi öğretmeni ve antrenörlük eğitimi gibi konularda bilgi alışverişinin sağlanması spor eğitimi kalitesinin ve iletişimin artmasını sağlayacaktır. 3. BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİ SPOR BRANŞLARINA YÖNLENDİRECEK VE MOTİVE EDECEK ÖNERİLER Okullarda sporunun gelişmesi ve beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşlarına motive edilmesiyle takımlarının kurulması; altyapı çalışmaları için öncelikli önem taşımaktadır. Okullardaki öğrenciler her ne kadar spor branşlarıyla ilgili olurlarsa olsun beden eğitimi öğretmeninin bu konudaki eğilimi çok önemli ve etkindir. İlk ve orta öğretime bakıldığında okullarda yapılacak olan spor aktiviteleri beden eğitimi öğretmeninin bilgi ve ilgi alanına dayanır. Bunu sağlamak için öncelikle beden eğitimi öğretmenlerinin ihtiyaçlarını ve gereksinimlerini ortaya koymamız, gerekli tedbirleri almamız gerekir. Beden eğitimi öğretmenlerinin temel bazı gereksinimlerini ve bunları karşılamak için bazı önerileri şu şekilde sıralayabiliriz; 3.1. SPOR BRANŞLARI HAKKINDA YETERLİ BİLGİ VE DONANIMA SAHİP OLMAK Okullarda beden eğitimi öğretmenlerini spor branşlarına yönlendirmek ve motive etmek için öncelikle yapılması gereken bilgilendirme olmalıdır. Okullardaki öğretmenler tam olarak hakim olamadıkları spor branşlarını yapmaktan çekinmekte ve takım oluşturma derslerde uygulama gibi etkinliklerden kaçınmaktadırlar. Bunun önüne geçebilmek için beden eğitimi öğretmenlerine spor branşlarıyla ilgili bilgiyi nasıl götürürüz sorusuna cevap aramalıyız. 3.1.1. Seminerler Uzman antrenörlerden ve eğitimcilerden oluşan bir ekiple beden eğitimi öğretmenlerine iller bazında branşlar, antrenman bilgisi ve oyun kuralları ile ilgili seminerler verilebilir. Oyununun kuralları, oynanma şeklini, sporcu seçme ve yetiştirme yollarını, antrenman ilkelerini ve uygulamalarını içeren bilgilerin sunulduğu hem teorik hem de uygulamalı seminerler yararlı olacak hem de motive edecektir. 3.1.2. İnteraktif Eğitim Beden eğitimi öğretmenlerine spor branşları ile ilgili eğitim CD’leri hazırlanabilir, internet üzerinden eğitim programları verilebilir. 3.1.3. Antrenman Programları Klüp antrenörleri, üniversiteler veya federasyonların teknik ekibi tarafından temel eğitim çalışmalarını içeren antrenman programları yaş gruplarına göre hazırlanarak beden eğitimi öğretmenlerine sunulabilir. 3.1.4. Yardımcı Antrenör Beden eğitimi öğretmenleriyle işbirliği içerisinde çalışacak daha önceden bu branşı yapmış sporcular, antrenörler yardımcı olarak çalışabilir, beden eğitimi öğretmeninin özellikle uygulamadaki eksiklerini tamamlayabilirler. 3.1.5. Çalışma Grupları İllerde “çalışma grupları” oluşturulabilir. Bu grup içerisinde klüp antrenörleri, sporcular, beden eğitimi öğretmenleri yer alabilir. Grup içinde görev dağılımı yapılabilir. Teknik bir ekip antrenman programlarını ve çalışma takvimini hazırlarken, diğer bir ekip de uygulamaları yapabilir. Üniversitede okurken oluşturulan fan klüp üyelerinin desteği sağlanabilir. 3.2. SPOR BRANŞLARININ YAPILABİLECEĞİ SALON VEYA SAHALAR Beden eğitimi öğretmeninin okulda kullanabileceği uygun bir çalışma alanı yoksa diğer okullarla veya ildeki salonlarda çalışma imkanları sağlanmalıdır. Bu konuda okullararası işbirliği önemlidir. 3.3. GEREKLİ MALZEMELER Maddi durumu iyi olmayan okullara federasyonlar tarafından kale, file, top gibi malzemeler gönderilebilir. Bunun yanı sıra maddi durumu iyi olan okullarla veya kulüplerle ikili diyaloga geçilebilir. Eski veya kullanmadıkları malzemeler okullarda değerlendirilebilir. Ayrıca sponsorlardan gereken malzeme desteği sağlanabilir. Federsyonların okullara malzeme yardımı etkili olacaktır. 3.4. OKUL YÖNETİMİ İLE İŞBİRLİĞİ Okullarda beden eğitimi öğretmeninin karşılaşacağı en büyük sorunlardan birisi okul yönetiminin spora olumsuz bakış açısı olacaktır. Bu sebeple beden eğitimi öğretmenlerinin v federasyonların okul yönetimleriyle olumlu ilişkiler kurması önemlidir. 3.5. KULÜP VE OKUL İŞBİRLİĞİ Okullarda alt yapı çalıştıran beden eğitimi öğretmenlerinin mutlaka klüplerle işbirliği içerisinde olması gerekir. Klüplerin belirli sayıda okulla işbirliği yapmaları istenebilir. Beden eğitimi öğretmenleri klüp antrenörlerinden teknik destek alabilir, antrenmanlarına katılarak görsel eğitim alabilir. Ayrıca okullar kulüplerin alt yapısını oluşturabilir ve oluşturmalıdır da..! Bu amaçla “ Bir Okul Bir Kulüp “ projesi adı altında okullar kulüpleşmeye yönlendirilebilir. 3.6. ŞEHİR İÇİ VE ŞEHİR DIŞI MÜSABAKALARA KATILIM Okullarda oluşturulan takımların daha çok müsabakaya katılmasını sağlamak için illerde yapılan maç sayıları arttırılabilir. İllerde okullar arası lig düzenlenebilir. Şehir dışındaki müsabakalara katılım sağlanmalıdır. Bunun için gereken destek federasyonlar veya il resmi kuruluşlarından sağlanabilir. Beden eğitimi öğretmenlerini çalıştırdıkları takımla daha fazla müsabakaya katılması olumlu etki yaratacaktır. Şehir dışı müsabakalar ve turnuvalar okula maddi olarak yük getirdiğinden genellikle beden eğitimi öğretmenleri zorluk yaşamaktadır. Okul yönetimi spora olumlu bakmıyorsa bu öğretmenlerin önüne büyük bir engel olarak çıkacaktır. Bu müsabakaların finanse edilmesi belli ölçüde sağlanabilir. 3.7. YAZ KAMPLARI Bir veya birkaç okulun birleşmesiyle oluşan gruplara takımlarıyla beraber yaz kampları düzenlenebilir. İl içinde veya dışında yapılacak olan bu kamplara daha üst seviyede antrenörler katılarak beden eğitimi öğretmenlerinin bilgi seviyesi arttırılabilir. Ayrıca uluslar arası nitelikteki yaz kamplarına katılım hem deneyim hem de motivasyon açısından çok önemlidir. Örneğin Alanya’da 11 yıldır Yıldız ve Gençlere yönelik olarak “Uluslararası Open Hentbol Turnuvası” yapılmaktadır. Buraya takımların katılımı bir noktada hentbolün çocuklara tanıtımı yanında, çocuklar ve öğretmenleri için bir ödül niteliği taşımaktadır. Bu tür organizasyonlar GSGM ve federasyonlar tarafından desteklenmelidir. 3.8. FESTİVALLER VE ŞENLİKLER İl içerisinde okul, aile ve resmi kurumların işbirliğiyle yapılacak olan mini hentbol, streetball, mini futbol vb. festivaller hem eğlenceli hem de teşvik edici olacaktır. Bu tarz organizasyonlar; ailelerin çocuklarını bu tarz etkinliklerde görmek istemesi nedeniyle okullardan spor takımları talep etmesini sağlayabilir. Bu festivallere katılım Beden Eğitimi Öğretmenlerinde motive edecek ve takım kurmaya yönlendirecektir. 3.9. ÖDÜLLENDİRME Spor branşlarına motivasyonu sağlamak için en önemli yöntemlerden birisi de beden eğitimi öğretmenlerini ödüllendirme olabilir. Bu ödüllendirme bireysel, takım veya okul bazında yapılabilir. 3.9.1. Beden Eğitimi Öğretmenlerini Ödüllendirme Öğretmenlerin yurt içi ve yurt dışı müsabakalara ve seminerlere katılımı sağlanabilir. Uluslar arası plaj hentbolü, voleybolu vb. eğlenceli turnuvalara izleyici olarak katılmak tarzında verilecek ödüller farklı takımların veya farklı ülkelerin anlayışlarının da gösterilmesi bakımından eğitici, eğlenceli ve de teşvik edici olacaktır. 3.9.2. Takımları ve Oyuncuları Ödüllendirme Takım bazında ödül verilebilir. Yurtdışındaki özel turnuvalara başarılı olan okul takımları gönderilebilir. Başarılı sporcuların daha büyük illerdeki klüplere gitmesi ve eğitimleri için burs almaları sağlanabilir. Bu beden eğitimi öğretmeni için de önemli bir motivasyon olacaktır. Eğitim başarısını sporun ve antrenmanların olumsuz etkilemesi hususundaki ön yargı çoğu zaman beden eğitimi öğretmenlerinin karşısına çıkmaktadır. Amerika vb ülkelere baktığımızda basketbol gibi branşlarda burs kazanma ihtimali öğrencileri spora yönlendirebilmektedir. Türkiye’de böyle bir durum söz konusu olduğunda beden eğitimi öğretmenleri spor çalışmaları için daha çok destek görecektir. Bu destek üniversiteye kabul ve burs bazında olmasa dahi, klüplerle işbirliğine gidilerek sağlanabilir. Başarılı sporcuların eğitim masrafları klüpler veya federasyonlar tarafından karşılanabilir. Bu hem öğrencilerin spora yönlenmesini sağlayacak hem de beden eğitimi öğretmenlerine takım çıkarmak için yükümlülük verecektir. Uluslararası okullar için burs imkanı GSGM tarafından sağlanabilir veya koordine edilebilir. 3.9.3. Okul Yöneticilerini Ödüllendirme Okul bazında ödüller ise malzeme ve maddi yönde olabilir. Başarılı olan takımların okullarına sponsorlar ve ilgili birimlerce verilecek olan para ödülleri yöneticileri spora olumlu bakmaya ve beden eğitimi öğretmenlerine destek olmaya teşvik edebilir. Ayrıca okul müdürlerine bireysel olarak verilecek ödüller, (plaket vb), yurtiçi ve yurtdışı turnuvalarına gitmelerini sağlamak da oldukça yararlı olacaktır. 4. SONUÇ Beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşlarına yönlendirilmesi ve motive edilmesi sporun ülkedeki gelişimi için en önemli unsurlardan birisi olduğu tartışılmaz bir gerçektir. Spor branşlarının altyapısının en önemli kaynağı hiç şüphesiz okullardır. Bu bağlamda beden eğitimi öğretmenlerinin spora bakış açısının önemi ve getirisi bir kere daha ortaya çıkmaktadır. Bu nedenle beden eğitimi öğretmenlerine yönelik özendirici çalışmalar ve takım oluşturmaya yönelik olarak desteklenmeleri her ülke açısından büyük önem taşımalıdır. Okullarda beden eğitimi öğretmenlerinin spor branşlarına yönlendirilmesi ve motive edilmesi beden eğitimi ve spor yüksekokullarında öğrenci iken ve aynı zamanda öğretmenlik yaparken gerçekleşmelidir. Bu konuda GSGM’nin özellikle okullarda sporun geliştirilmesine yönelik çalışmaları desteklemesi, yönlendirilmesi ve en önemlisi de okullarda takım oluşturma ve spor aktivitelerini arttırmaya yönelik çalışmalarda bulunması gerekmektedir. gsgm
__________________
\'\'ONE WORLD ONE DREAM\'\' |
Reklam Alanı |
08-09-2008, 23:24 | #2 |
Yeni Üye
Üyelik tarihi: Ağu 2008
Bulunduğu yer: lübnan TÜRKİYE
Mesajlar: 6
Teşekkürleriniz: 0
0 Mesajına 0 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 0 |
teşekkürler
|
09-09-2008, 00:51 | #3 |
Çalışkan Üye
Üyelik tarihi: Eki 2007
Mesajlar: 3.631
Teşekkürleriniz: 2
12 Mesajına 18 teşekkür edildi.
Tecrübe Puanı: 21 |
Prof. Dr. Yaşar Sevim'in muhteşem yazısı... bunlar uygulansa.......
|
Popüler Sitelerde Paylaş |
Etiketler |
beden, branŞlarina, eĞİtİmİ, spor, yÖn, ÖĞretmenlerİnİn |
Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir) | |
|
|
Benzer Konular | ||||
Konu | Konuyu Başlatan | Forum | Cevaplar | Son Mesaj |
YENİ BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETİM PROGRAMI VE KÖY ENSTİTÜLERİNDE BEDEN EĞİTİMİ DERSLERİNİN .... | binali | Beden Eğitimi ve Spor Kütüphanesi | 0 | 01-12-2009 19:41 |
BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN KIYAFETLERİ | sakkan61 | Sohbet ve Tartışma | 5 | 02-10-2009 12:41 |
BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN SINIF YÖNETİMİ | binali | Beden Eğitimi ve Spor | 0 | 31-08-2008 17:16 |
SPOR BRANŞLARINA ÖZGÜ YETENEK | binali | Antrenman Bilgisi | 9 | 27-08-2008 18:58 |
BEDEN EĞİTİMİ ÖĞRETMENLERİNİN SPOR BRANŞLARINA YÖN | hat64 | Beden Eğitimi ve Spor | 7 | 14-08-2008 11:27 |
Reklam Alanı |